Een boek met een broodje erbij…
Een koffiehoek in een boekhandel, het is geen uitzondering meer. Filigranes baat er trouwens zelf al lang eentje uit in zijn monumentale flagshipstore van 2.800 m² aan de Brusselse Kunstlaan. Eind januari zal die worden omgetoverd tot een heuse Le Pain Quotidien-corner. “Het potentieel is enorm”, zegt Marc Filipson, de grote baas van Filigranes, in zakenkrant L’Echo. “De koffiebar haalt nu al een omzet van 600.000 euro per jaar. Met een merk als Le Pain Quotidien kan dat een veelvoud worden.”
Het wordt een echte Le Pain Quotidien, met eigen personeel dat een weliswaar beperkter assortiment van succesproducten zal serveren. De broodjesketen krijgt zelfs zijn eigen logo op de voorgevel.
…en vice versa
Maar beide bedrijven willen nog een stap verder gaan. In de Lepoutrelaan in Elsene, waar “L’Autre Filigranes” – een soort van krantenwinkel met literaire bestsellers – en Le Pain Quotidien nu nog buren zijn, zal “L’Autre Filigranes” als een ‘shop-in-the-shop’ zijn intrek nemen bij Le Pain Quotidien. Streefdatum: februari 2016.
Dat experiment zou wel eens het begin van meer kunnen zijn, aldus Jan Vangoidsenhoven, COO van Le Pain Quotidien: “Wij zijn complementair qua aanbod, publiek enz. Maar laten we niet te snel gaan: eerst zien of het werkt. Al heb ik wel al vijf à zes restaurants geselecteerd waar we dit concept zouden kunnen uitrollen.” Le Pain Quotidien telt in ons land 29 vestigingen. Beide Belgische bedrijven sluiten niet uit dat hun samenwerking ook een internationaal vervolg krijgt.