Le Pain Quotidien kwam in 2017 in de rode cijfers terecht: de winst stortte in en stopte pas op 6,6 miljoen dollar (5,7 miljoen euro) onder nul. Wel was er een lichte omzetstijging van 1,5%.
Nieuwe directie kostte paar miljoen
De Belgische ontbijt- en lunchketen maakte het voorbije jaar wel heel wat eenmalige kosten, blijkt uit de jaarcijfers van 2017. Hoewel de omzet met 1,5% steeg naar 301 miljoen dollar (260 miljoen euro), viel de winst fors terug. Het EBITDA van 23 miljoen dollar (20 miljoen euro) kwam onder de streep uit op een nettoverlies van 6,62 miljoen dollar (5,7 miljoen euro). Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 4,2 miljoen dollar (3,6 miljoen euro). In het vierde kwartaal van 2017 overschreed de keten ook haar schuldafspraken met de banken, schrijft De Tijd.
Het verlies zou vooral door eenmalige kosten te verklaren zijn. Vorig jaar vertrok zowat de voltallige directie, wat het bedrijf 2,2 miljoen dollar (1,9 miljoen euro) heeft gekost. Als nieuwe CEO werd Jerry Gamez aangesteld, die vroeger actief was bij Burger King.
Kosten stijgen sneller dan omzet
Toch is er ook meer aan de hand: de kosten stegen vorig jaar met 5%, terwijl de inkomsten stokten op +1,5 %. Dit zou komen door de hoge huurprijzen van de panden op internationale toplocaties, waar Le Pain Quotidien zich liefst vestigt. Ook de schuldenlast stijgt bij de luxueuze bakkerijketen.
Investeerder en hoofdaandeelhouder Cobepa (van de familie Spoelberch, één van de Belgische eigenaarsfamilies van AB InBev) voert binnenkort wellicht een nieuwe kapitaalronde door voor de keten. Topman Gamez zou immers een nieuw groeiplan klaar hebben, aldus De Tijd. Begin 2018 investeerden de verschillende aandeelhouders, waaronder ook oprichter Alain Coumont en A.S. Adventure-oprichter Emiel Lathouwers, nochtans nog 10,5 miljoen euro extra.
Le Pain Quotidien heeft vandaag 271 winkels in 21 landen. Vorig jaar deden vier nieuwe vestigingen de deuren open.