25% omzetgroei per jaar
Vorig jaar haalde Le Pain Quotidien, dat eind 2011 alles samen 157 vestigingen telde in een twintigtal landen, een omzet van 273 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro (doordat het hoofdkantoor in New York gevestigd is, rapporteert de groep immers in dollar). Die omzet lag liefst een vijfde hoger dan het jaar voordien, dankzij groei in alle landen waar de groep actief is.
“De doelstelling voor dit jaar is de kaap van de 300 miljoen dollar inkomsten te halen”, zegt gedelegeerd bestuurder Vincent Herbert. Op de lange termijn rekent Le Pain Quotidien op een jaarlijkse omzetgroei van 25%: “De jongste zes jaar hebben we dat zonder problemen gehaald. Ik denk dat we dat cijfer de volgende jaren ook probleemloos moeten kunnen overtreffen.”
Tegen eind dit jaar wil Le Pain Quotidien 183 vestigingen hebben, de helft in eigen beheer, de andere helft in franchise. “We hebben net een opening in de Meatpacking-wijk in New York achter de rug, net naast de grote Apple Store daar. Volgende maand openen we een eerste winkel in Brazilië. Parijs loopt als een trein, net als Londen en New York. Ondertussen overwegen we ook openingen in Boston en San Francisco”, aldus een ambitieuze topman Herbert.