Sinds gisteren vinden klanten van Delhaize geen wortelen maar ‘oranje raketten’ in de rekken. Met de campagne, die twaalf groenten voorziet van een magische naam en dito verpakking, hoopt de supermarktketen kinderen te leren genieten van groenten.
Vieze veggies worden tovergroentjes
Delhaize lanceerde gisteren een ludieke actie om de reputatie van groenten bij (vooral) kinderen en jongeren op te krikken: twaalf groenten krijgen tijdelijk een nieuwe, magische naam en worden voorzien van een blitse verpakking die in de smaak moet vallen bij kinderen. In de groentenafdeling vinden klanten dus even geen paprika’s en courgettes meer, maar wel ‘schatkistjes’ en ‘trollenknotsen’ en ook de pijltjes witlof krijgen met ‘drakentanden’ heel even een stoer imago.
Met deze actie knoopt Delhaize de strijd aan met het ‘vieze veggies’-imago dat groenten nog te vaak hebben bij kinderen en jongeren. En dat is nodig, vindt Delhaize, want kinderen tussen 6 en 13 jaar consumeren amper 100g groenten per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt. Volwassenen doen het overigens niet echt beter, zo blijkt: slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550g fruit en groenten.
Kaboutertrompet en feeëndekentje
Voor de naamkeuze ging Delhaize te rade bij de kinderen zelf: zij mochten op school putten uit magische verhalen en sprookjes en kwamen op de proppen met benamingen als ‘kikkerski’s’ voor prinsessenboontjes, ‘kaboutertrompet’ voor de oesterzwam en ‘feeëndekentje’ voor ijsbergsla. Voor de overige groenten is de supermarktketen nog op zoek naar ideeën die kinderen en hun ouders online en in de winkel nog kunnen doorgeven.
De campagne kadert binnen de nieuwe ‘Mee met ’t leven’-strategie die Delhaize eerder ook al vorm gaf met de VitaMinis-actie en de suikerontduikers, die ervoor zorgen dat er minder suiker in tal van Delhaizeproducten te vinden zijn.