Het online platform eFarmz, gespecialiseerd in lokale en bioproducten, heeft zijn omzet verdrievoudigd sinds het uitbreken van de crisis. “Ons land heeft misschien de non-food e-commercetrein gemist, maar niet de food-trein.”
Explosieve groei door lockdown
Sinds september recruteerde eFarmz al 20 nieuwe werknemers, zowel voor operationele functies als voor het management. Het geeft aan hoe hard het gaat voor het Brusselse e-commerceplatform. “Tijdens de eerste lockdown hebben we uit pure noodzaak veel uitzendkrachten aangeworven, legt oprichster en CEO Muriel Bernard uit aan Trends-Tendances. “De profielen waren echter niet altijd de juiste en we moesten die situatie corrigeren.” Op managementniveau nam het bedrijf acht extra mensen aan, waardoor er nu een team van echte specialisten staat.
Het was niet de bedoeling om het bedrijf zo snel te laten groeien. Maar de coronacrisis had een enorm versnellend effect op de activiteiten. EFarmz rekent voor heel 2020 nu op een omzet van 10 miljoen euro, een verdriedubbeling in vergelijking met het begin van het jaar. De onderneming uit Brussel telt inmiddels 40.000 klanten.
Het bedrijf trok heel wat lessen uit de eerste lockdown. “Toen die werd aangekondigd, explodeerde onze verkoop binnen de week”, legt Bernard uit. Het platform moest door de beperkte capaciteit zelfs de bestellingen op de site een tijdlang blokkeren. “Het is jammer dat we niet genoeg capaciteit hadden, anders hadden we onze omzet met vijf kunnen vermenigvuldigen”.
Problemen aanpakken
Een voor de hand liggend probleem waar het bedrijf tegenaan liep, was het gebrek aan werkruimte om de toestroom van bestellingen op te vangen. In maart moest de onderneming het nog redden met 2 kleine magazijnen van 300m². Sinds eind oktober zijn alle operationele diensten ondergebracht in een gloednieuw magazijn van 1.800m², op enkele honderden meters van de oude faciliteiten in Anderlecht. “Het is veel praktischer en zal ons in staat stellen om nog meer te groeien”, aldus Bernard.
Ander werkpunt was de kwaliteitscontrole. “Vroeger werden picking en kwaliteitscontrole in één keer uitgevoerd, door één persoon. Dat is vandaag niet meer het geval.” Ook de goederenontvangst is nu op een andere manier georganiseerd. “We hebben diverse kwaliteitschecks ingevoerd in verschillende stadia van de keten.”
Ten slotte bracht de hausse aan bestellingen in het voorjaar de manke digitalisering van de activiteiten aan het licht. “We werken nog met veel papier, geeft Bernard toe. Het wordt ingewikkeld. Op dit moment bereiden we een groot digitaliseringsproject voor om alles te automatiseren wat mogelijk is.” Het is evenwel niet de bedoeling om ook de voorbereiding van de orders te automatiseren, maar wel om producten digitaal te kunnen opvolgen van zodra ze de magazijnen binnenkomen.
EFarmz is nu klaar om zijn zeer sterke groei verder te zetten, zonder daarbij opnieuw op een gebrek aan capaciteit te stuiten. “Het bedrijf zou zijn site niet meer moeten sluiten”, verzekert Bernard. De tweede lockdown is bovendien anders. Er is nog wel een groei van 30% in november, maar de consumenten zijn veel minder in paniek en slaan niet massaal aan het hamsteren.
Klantentrouw
Rest de vraag of eFarmz er ook in zal slagen om zijn (nieuwe) klanten te behouden na de crisis. Het bedrijf heeft in elk geval geen significante daling van de verkoop vastgesteld toen de winkels weer opengingen. Bernard blijft dan ook optimistisch, al is ze er zich van bewust dat de klanten doen terugkeren de grootste uitdaging blijft. “We blijven innoveren door wekelijks nieuwe producten aan te bieden en een onberispelijke service te garanderen.”
Bernard blijft razend ambitieus en wil eFarmz uitbouwen tot de online referentiespeler in Franstalig België op gebied van lokale en bioproducten. “We moeten verder gaan dan de early adopters”, zegt ze. Om een ruimer publiek aan te trekken voegt het bedrijf alvast 200 nieuwe referenties toe aan het assortiment. Daarnaast zal het marketingbudget opgetrokken worden en komt er misschien zelfs een tv-campagne. Volgend jaar wil het platform een omzet boeken van 20 miljoen euro, wat opnieuw een verdubbeling zou zijn. “Laten we proberen de Belgische e-commerce te verdedigen! Ons land heeft misschien de non-food e-commercetrein gemist, maar niet de food-trein. Dit is het moment om te investeren. We zijn er klaar voor en willen de markt veroveren.”