De Belgische voedingsmarkt kromp vorig jaar met 5,3%, volgens sectorfederatie Fevia omdat Belgen steeds meer in het buitenland kopen. Fevia en Unizo roepen op tot een gelijkschakeling van de taksen en accijnzen.
Fevia klaagt grensaankopen aan
Er heerst grote ongerustheid bij de Belgische voedingsfederatie over de terugvallende omzetten op hun thuismarkt: in 2018 daalde de Belgische voedingsomzet met 5,3%. Die negatieve trend is al langer aan de gang, maar kon tot nu toe worden gecompenseerd met de groeiende export van voedingswaren. Nu is dat niet meer het geval.
Grensaankopen zijn volgens Fevia een grote schuldige: steeds meer Belgen zouden in de buurlanden hun boodschappen gaan doen. Cijfers van GfK bevestigen dat Belgen vorig jaar 4,6% meer uitgaven in supermarkten over de grens, aldus de sectorfederatie tegenover De Standaard. De reden? Het prijsverschil van 10 à 15%, dat vooral aan de in België hogere taksen en accijnzen te wijten zou zijn.
“We roepen toekomstige regeringen dan ook op om komaf te maken met die typische Belgische lasagne aan accijnzen, taksen en heffingen op voeding. Die zijn vaak ingegeven door louter budgettaire overwegingen, maken onze producten te duur en stimuleren grensaankopen. Daarbij verliezen we allemaal!” waarschuwt Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele. Ook Unizo pleit voor een gelijkstelling van taksen en accijnzen met die van de buurlanden.
Grensshoppen binnenkort passé?
Voeding zou immers vooral in Nederland een stuk goedkoper zijn: in Nederland liggen de prijzen circa 1% boven het Europees gemiddelde, terwijl ze in België 14% hoger zijn. Dat berekende Eurostat voor 2018. Frankrijk is dan weer interessant voor wijnen: de prijzen liggen er zo’n 6% onder het gemiddelde Europese prijsniveau, in België betalen consumenten 6% meer dan het Europese gemiddelde.
Nochtans heeft dat grensshoppen de beste tijd achter de rug, reageert Vlerick-docent Gino Van Ossel in De Standaard. Vooral in Nederland komt door de verhoging van de taksen begin dit jaar – van 6% op voeding naar 9% – binnenkort mogelijk een einde aan de grote prijsverschillen.
Ook is niet alleen de vlucht naar het buitenland een oorzaak van de krimpende Belgische omzet: de ‘vernederlandsing’ van de Belgische markt kan eveneens meespelen. Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo zorgen niet alleen voor extra prijzendruk, ze voeren in hun winkels ook een groter deel producten uit het buitenland in. Een gelijkschakeling van de taksen zou daarbij dus maar een gedeeltelijke oplossing vormen.