Recent heeft Albert Heijn België de prijs van een liter halfvolle melk flink verlaagd, naar 55 cent. Landbouworganisatie ABS noemt dat een ‘schandalig lage prijs’. Opmerkelijk: dezelfde melk kost in Nederland 87 cent.
“Race to the bottom”
“Een marketingstunt op kap van de boeren”, zegt Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat, aan Het Laatste Nieuws. Hij wijst erop dat er geen enkele reden is voor de prijsverlaging, aangezien de melkprijzen momenteel weer aantrekken. Hij vreest dat de boeren uiteindelijk de rekening betalen van een ‘race to the bottom’. Ook de Boerenbond reageert afwijzend op de stunt. Het prijsniveau van 55 cent is volgens de organisatie ‘onrealistisch laag’: “Albert Heijn en andere retailers zijn continu bezig met initiatieven rond duurzaamheid. Voor de melkveehouders is ook de economische duurzaamheid cruciaal. Duurzaamheid betekent ook op langere termijn een duurzame relatie opzetten met respect voor de melkveehouders.”
Het gaat, voor alle duidelijkheid, om een liter halfvolle melk van het merk AH Basic, het prijsvechtersmerk van de retailer. Bij Collect & Go, de webshop van Colruyt, kost een liter halfvolle melk van Everyday Selection vanochtend nog 62 cent. Net als bij Albert Heijn voor de prijsverlaging, dus. Albert Heijn zegt naar de prijsevolutie en naar de grondstofprijsevolutie op de markt te kijken.