Het is bijzonder druk in de supermarkten: hoewel er geen schaarste dreigt, gaan mensen massaal aan het hamsteren. Dat leidt tot lege rekken en lange wachtrijen. Retailers nemen maatregelen, hier en daar moet zelfs de politie ingrijpen.
Stijgingen tot 30%
De drukte was donderdagavond merkbaar bij alle grote supermarktketens, met lege rekken tot gevolg. Foto’s daarvan werden gretig gedeeld op sociale media. Vooral producten zoals pasta, rijst, koffie, tandpasta en wc-papier waren erg in trek. “Er is een stijging van tien procent, voor sommige producten zien we zelfs pieken van twintig tot dertig procent“, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver in De Standaard. “Mensen die naar de winkel komen maken gebruik van de gelegenheid om in plaats van twee pakken meteen vier pakken in te slaan.”
Gelijkaardige taferelen speelden zich af bij Colruyt, met lange wachtrijen aan de kassa’s. Toch ziet woordvoerster Silja Decock de laatste dagen dat klanten breder gaan kopen. “Ze kopen van alles een beetje meer, ook fruit, groente en diepvriesproducten.” Ook bij discounter Lidl lag de omzet 10 tot 15% hoger dan normaal, schrijft De Tijd.
Ongeziene toeloop
Vrijdag verbetert de situatie niet: al van ’s ochtends vroeg staan lange rijen wachtenden voor de winkels, parkings zijn overvol. Onder andere in Anderlecht, Aalst en Oostende is de politie tussenbeide moeten komen om het verkeer in goede banen te leiden en ruziënde klanten te kalmeren, meldt HLN.
Foodretailers spreken van een ongeziene toeloop en nemen maatregelen. Enkele vestigingen van Colruyt moesten klanten weigeren omdat de drukte te groot was. Winkels trachten de wachtrijen aan de kassa’s zo goed en zo kwaad mogelijk te organiseren en bij Albert Heijn mogen klanten maximaal zes stuks van hetzelfde artikel kopen, om overdreven hamstergedrag te voorkomen.
Ook online
De supermarktketens benadrukken dat er geen schaarste is en dat de lege rekken een momentopname zijn. “De stock is er, ons distributiecentrum is goed bevoorraad en er is geen tekort. Wel moeten de medewerkers in de winkel flink doorwerken om de rekken aangevuld te krijgen”, aldus Decock.
De voorbije dagen zagen Colruyt en Delhaize ook het aantal online bestellingen fors toenemen. Dekelver spreekt zelfs van een nooit geziene stijging. “Het is ons niet duidelijk of dat momenteel komt door al wie liever de winkels mijdt, door mensen die sowieso moeten thuisblijven of zij die er graag op tijd willen bij zijn voor hun inkopen. Wel is het zeker een rechtstreeks gevolg van het coronavirus.”