De verkoop van biologische voeding blijft stijgen in België: het marktaandeel bedraagt nu meer dan 3%. Sinds de lockdown is er bovendien sprake van een groeiversnelling.
Stevig groeiritme
In 2019 bedroegen de totale biobestedingen in België 779 miljoen euro, tegenover 760 miljoen euro in 2018. De voorbije tien jaar groeiden de biobestedingen in ons land met 98% tussen 2009 en 2019. Dat groeiritme staat in schril contrast met de beperkte groei van de totale voedingsbestedingen (gemiddeld +0,8% de voorbije tien jaar). De stijging bij bio is te danken aan het feit dat steeds meer kopers de weg vinden naar bio en dat ze ook vaker bio kopen, zegt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Het marktaandeel van bioproducten stijgt nu boven de 3%, maar dat aandeel verschilt wel sterk van product tot product. Vleesvervangers hebben het grootste bio-aandeel (20%), gevolgd door eieren (9%) en groenten (6%). Vleeswaren bengelen achteraan met een bio-aandeel van minder dan 1%. Het aantal bioreferenties stijgt jaarlijks: vorig jaar bedroeg het al 14.000 producten. Dat hoge aantal wijst op een verbreding van het biopallet: tegenwoordig is voor bijna elk product wel een biologische variant in de winkelrekken te vinden.
Buurtsuper wint terrein
Ook de coronacrisis heeft een impact op de bioconsumptie: consumenten hebben meer aandacht voor gezonde voeding om de coronakilo’s onder controle te houden en verse producten zitten in de lift. Van het hamstergedrag in week 11 kon bio minder profiteren, maar vooral in de weken 12 en 13 kende bio een hogere groei dan de totale groei in voeding. Bovendien blijft de aankoopfrequentie voor bio hoger dan de totale markt.
Het belangrijkste aankoopkanaal voor bio blijft de grote supermarkt, met een marktaandeel van 39%. Gemiddeld 3% van het aanbod in de supermarkt is bio, bij de harddiscounters is dat slechts 1,5%. De buurtsupermarkt, het derde belangrijkste kanaal voor biovoeding na de gespecialiseerde biowinkels, wint in 2020 opnieuw terrein, nu de Belg door de lockdownmaatregelen zijn buurt herontdekt.
Uit een rondvraag in samenwerking met InSites Consulting en IVox blijkt dat 76% van de ondervraagden tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars wil steunen. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke binnenlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.