Door de sluiting van de horeca en de terugval van de export verloren de Belgische voedingsbedrijven al 4 miljard euro omzet. De sector roept de overheid op om in te grijpen en een coördinerende rol op te nemen.
Daling van 7%
De Belgische voedingsindustrie telt zo’n 4200 bedrijven. Samen verkochten ze dit jaar voor zowat 50 miljard euro voeding en drank. Dat is 7% (of 4 miljard) minder dan in 2019, geeft Jan Vander Stichele, de voorzitter van de Belgische voedingsfederatie Fevia, aan in De Tijd.
De dubbele sluiting van de horeca (in het voorjaar en in het najaar) ligt aan de basis van de krimp. De omzet via cafés en restaurants daalde met ongeveer een derde. Daarnaast had de coronacrisis ook een negatieve impact op de export, die met 23% terugliep. Dat consumenten meer voeding voor thuis kochten en zelfs begonnen te hamsteren, compenseerde het verlies niet volledig. “Thuis drinken mensen één biertje, op café twee of drie. En op restaurant eet je ook andere dingen dan thuis”, zegt Vander Stichele.
Jobs in gevaar
Ook voor volgend jaar ziet het er niet meteen goed uit. Fevia houdt rekening met een nieuwe omzetdaling van 5,7%. Zo zal de evenmentensector nog even plat liggen en ook de druk op de winkels op de luchthavens houdt aan. Het zou kunnen betekenen dat er de komende maanden jobs verloren gaan; volgens de sector staan er 4.000 (tijdelijke) jobs op de helling.
Fevia-directeur Bart Buysse roept de overheid daarom op om bijkomende maatregelen te nemen, naast de tijdelijke werkloosheid en het uitstel van de betaling van RSZ-bijdragen, om de economie weer aan te zwengelen.
Sneltesten
Concreet pleit Fevia voor het veelvuldig testen van werknemers op corona met sneltests. Zo kunnen besmettingen met het virus snel opgespoord worden en nieuwe besmettingen worden voorkomen, waardoor bedrijven weer op volle kracht kunnen draaien. Heel wat bedrijven hadden de voorbije maanden immers te kampen met personeelsuitval. “We vragen de overheid niet zozeer om financiële hulp, maar eerder om een coördinerende rol”, zegt Vander Stichele. Fevia wil in samenspraak met de overheid een teststrategie uitwerken.
De voedingsfederatie vestigt ten slotte ook de aandacht op het fenomeen van de grensaankopen. Op jaarbasis spenderen de Belgen zo’n 616 miljoen euro aan voeding en drank over de grens. “Mensen kochten de voorbije jaren meer over de grens door de hoge accijnzen op alcohol en door heffingen op frisdrank”, zegt Buysse. Volgens de Fevia-directeur mist de suikertaks dan ook zijn doel.