Nu de restaurants opnieuw dicht moeten, zetten ze massaal in op digitalisering en afhaling. Ook de maaltijdbezorgers zelf springen in de bres voor hun klanten en kondigen steunmaatregelen aan.
Razendsnelle omschakeling
Digitaliseren is de enige optie nu de horecasector in België een tweede lockdown kent. Tal van restaurantketens maken daarom razendsnel de omschakeling naar e-commerce, thuisbezorging en afhaling. En die shift kan positief uitpakken, beweert onder meer Lieven Vanlommel van Foodmaker, die de coronacrisis volgens De Tijd uiteindelijk zelfs “dankbaar” is.
De lunchketen is in enkele maanden tijd van een offline bedrijf naar een digitale business geëvolueerd, waarin de thuislevering van maaltijden en ingrediëntenkits centraal staat. Sinds een week kunnen die Vedge Bags tot in Wallonië en Nederland worden geleverd. De volgende stap: maaltijden en voeding op maat van sporters. In december komt een app en zelfs een lijn met sportkleding op de markt.
“Geen tweede keer”
Ook Wim Ballieu, de eigenaar van Balls & Glory, maakt de digitale switch, meer bepaald met spookkeukens. Naast de webshop die de keten van gehaktbalrestaurants al had, lanceert de kok vanaf 20 oktober een virtuele deli-shop Wim’s Deli. Via de verschillende bezorgapps kunnen klanten wekelijks drie ovenschotels bestellen, die in de (gesloten) restaurants van Balls & Glory en in een slagerij in Gent worden bereid. Nog voor de opening staat al een uitbreiding naar Brugge op het programma.
Lunch Garden gaat dan weer voor “Come In & Take Out”: in 34 restaurants van de formule kunnen klanten zowel ter plaatse als de Ord’r-app gerechten op een beperkte kaart bestellen. Zo kunnen zowat de helft van de vestigingen toch openblijven. Het bedrijf, dat pas een forse reorganisatie aankondigde, “wordt geconfronteerd met ernstige moeilijkheden na de eerste lockdown van drie maanden en wil haar activiteiten niet een tweede keer onderbreken, zelfs niet voor vier weken”, luidt het argument.
Meer dan 50% groei
De bezorgkoeriers, die in heel deze digitale shift een bijna onmisbare schakel zijn geworden, kondigen van hun kant nog een reeks steunmaatregelen aan voor hun horecaklanten. Deliveroo maakt zijn afhaaloptie tijdelijk gratis (0% commissie) voor restaurants, een maatregel die ook concurrent Takeaway.com verlengt. Verder wordt er nog met kortingen gegooid, zowel voor consumenten als voor restaurantuitbaters, en belooft Deliveroo klanten voortaan wekelijks uit te betalen.
Al wijst Takeaway.com er wel fijntjes op dat “de meerderheid van de restaurants die zijn aangesloten” de omzet in de voorbije maanden met meer dan 50% heeft zien groeien. En dan is dit soort e-commerce nog maar een eerste stap, meent Foodmaker-oprichter Vanlommel: “Het stopt hier niet. Dit is pas het begin. Eigenlijk switchen we gewoon onze business.”