Sinds oktober is het Hobokense referentiepunt ‘De Vos’ niet langer een speelgoedwinkel, maar een etnische supermarkt. De uitbater is evenwel geen nieuwkomer, want hij had al winkels in de Antwerpse rand, namelijk twee Hoboken Markets op de Sint-Bernardsesteenweg. Is hier stilaan ketenvorming in de maak? We vragen het gewoon aan Ferit Kirtan himself.
Gemengd aanbod
“We zaten goed met onze winkels in Hoboken,” vertelt Ferit Kirtan, “maar er ontstond meer vraag naar een winkel met een ruime parking – wat in een stedelijke omgeving niet evident is – en een breder assortiment. Bovendien was de inrichting in de Hoboken Markets niet meer echt van deze tijd.” De ondernemer in Kirtan is steeds op zoek naar beter, meer, ruimer… Toen zich de opportuniteit bij De Vos voordeed, hapte hij toe.
Wel verrassend, die naam: Versmarkt De Vos. Waarom niet Versmarkt Kirtan of zoiets? “We hebben de naam van de speelgoedwinkel – die trouwens voordien ook al een supermarkt is geweest – behouden, omdat het echt een referentie is in de buurt – al sinds 1906! – en ook omdat we ons met de naam niet als exclusief Turks of zo wilden profileren. We hebben een gemengd aanbod voor iedereen en mensen van gelijk welke origine zijn bij ons welkom.”
Etnisch concept
Kirtan ziet het concept van zijn etnische supermarkt immers eerder inclusief dan exclusief. “Wij zijn zelf van Turkse origine, afkomstig uit Nederland, en wonen in Antwerpen. Onze collega’s zijn van Turkse, Marokkaanse, Slavische en Belgische afkomst. Enkel Turks, Marokkaans of uit de Balkan bestaat niet voor ons. Zo’n exclusiviteit is niet meer haalbaar en niet wenselijk in deze tijd. Ons cliënteel is 70% etnisch en 30% Belgisch.”
De omzet komt voor 70% uit vers: groenten en fruit, bakkerij, vlees. Dat zie je meteen als je op de parking komt: niet winkelkarretjes of containers domineren het uitzicht, maar riante en uitnodigende uitstallingen van verse groenten en fruit geven een marktgevoel. Binnen in de winkel gaan veel lopende meters naar droge voeding, maar ook daar trekken versafdelingen mét bediening toch vooral de aandacht. Opschriften zijn overal tweetalig Nederlands-Turks. De exotische muziek werkt eerder een vakantiestemming dan vervreemding in de hand.
Voordelig inkopen
De onderneming van Kirtan en zijn collega’s dankt zijn steile groei aan een directe inkoop: “De meeste producten die we aanbieden, kopen we in volume bij de fabrikant of een coöperatieve. Dat geldt voor 90% van onze droge voeding. Daarnaast is het vers van nationale origine – zowel de groenten en het fruit als het vlees en het pluimvee – en we hebben ook deals met groothandels en met merken als BelOrta en PepsiCo (Lay’s).”
Die werkwijze maakt Versmarkt De Vos concurrentieel sterk én onderscheidend. “Uitbaters van winkels onder het enseigne van Carrefour, Delhaize of Colruyt bestellen uit één centraal portfolio. Hetzelfde doen vinden wij niet zinvol. Wij hebben vijftig rechtstreekse leveranciers, veelal uit Turkije of Marokko, maar ook uit België, vooral voor vers. Zo is onze charcuterie nationaal, met naast Nederlandse ook Turkse en Marokkaanse opschriften erop.”
Klantentevredenheid
Versmarkt De Vos kiest bewust voor bediening en geen voorverpakt. “Veel mensen hebben heimwee naar het winkelen van weleer, waarbij sociaal contact en vertrouwen centraal staan. Op die manier winkelvoeren is weliswaar duurder, maar het rendeert. Veel Belgische klanten zeggen ons uitdrukkelijk dat ze dat liever hebben. Service wekt vertrouwen. Ja, we willen winst maken, maar klantentevredenheid is ook belangrijk.”
Kirtan haalt aan hoe een experiment met een kleine koeltoog waarin voorverpakte waren lagen, totaal niet werkte en om die reden weer is afgevoerd. “Mensen zien niet wat er voorverpakt wordt en hoe. Bij gehakt wil je toch weten van welk vlees het komt? Dat ligt gevoelig. Voor halal is vertrouwen overigens eveneens ontzettend belangrijk. In voorverpakt kun je de klanten moeilijker overtuigen van je goede bedoelingen.”
Plaatje vervolledigen
Hoe ziet Kirtan de verdere evolutie van Versmarkt De Vos? “We zijn nog niet compleet, we denken ook nog aan Aziatische producten om het etnische plaatje te vervolledigen. Voor een stad als Antwerpen is zo’n breed etnisch concept de enige valabele optie, met een assortiment uit alle werelddelen en op iedereen afgestemd, met de nadruk op versheid. Wat ik vandaag op de veiling koop, ligt ’s middags in de aanbieding.”
Daarnaast is Kirtan ook als ondernemer ambitieus. “We denken erover om op termijn ook in Brussel een Versmarkt De Vos te lanceren. Over tien jaar willen we misschien wel een keten van tien, vijftien winkels zijn met een centraal magazijn. Als ons concept aanslaat, zal het investeerders aantrekken en dan kunnen we groeien. We proberen feeling te hebben voor wat de mensen van een supermarkt verwachten, en daarop spelen we in.”