Voedingsbedrijf Continental Foods, bij ons bekend van onder andere Devos & Lemmens, Royco en Impérial, boekte vorig jaar minder omzet door een mindere prestatie in Frankrijk. Daar zitten nieuwe supermarktstrategieën voor veel tussen…
Aankoopcentrales kosten omzet
De omzet van Continental Foods Belgium daalde met 3% naar 375 miljoen euro. In België bleef de omzet stabiel, Duitsland en Scandinavië kenden een groei, maar Frankrijk kreeg een terugval van 125 naar 115 miljoen euro te verwerken. Aan de basis hiervan ligt een Franse hergroepering van de aankoopcentrales en grote supermarkten. Continental Foods ging van zes naar drie aankoopinstellingen en werd zo gedwongen om hogere kortingen te geven. Tot vorig jaar had het bedrijf in Frankrijk enkel het merk Liebig in handen, maar ondertussen omvat het aanbod ook La Ferme d’Anchin: soep in flessen voor biologische en kleine winkels. Hierdoor probeert CF zich minder afhankelijk te maken.
De brutobedrijfswinst (EBITDA) volgt dezelfde tendens als de omzetcijfers: België doet het even goed als het voorgaande jaar, Duitsland en Scandinavië beter, en Frankrijk presteert zwakker. Zo kon de EBITDA van Continental Foods stabiel blijven rond 70 à 80 miljoen euro, waardoor de winstmarge nog steeds schommelt rond 20%.
Geen nieuwe eigenaar
Continental Foods is sinds 2013 in handen van investeringsfonds CVC, dat het toen voor 400 miljoen euro overnam van Campbell Soup Group. Bij ons staat Continental Foods bekend als de moeder van enkele bekende merken zoals Aiki, De Blauwe Hand, Devos & Lemmens, Impérial en Royco. Vorig jaar raakte bekend dat CVC een overnemer zocht voor CF, maar in december besliste het fonds om het bedrijf toch niet verkopen toen de onderhandelingen met het Spaanse GB Foods vastliepen door de verschillende prijsverwachtingen van beide partijen.
Sinds zijn overname vijf jaar geleden investeerde CVC al meer dan 30 miljoen in de fabriek in Puurs, waardoor de capaciteit met maar liefst 40% steeg. Het Britse investeringsbedrijf kon de afgelopen jaren ook al terugblikken op positieve cijfers, aangezien het al meer dan 200 miljoen euro aan dividenden kreeg. De keuze om meer eigen merken te lanceren en dus hogere marges te creëren moet voor nog meer groei zorgen.