Belgische consumenten koken steeds minder vaak en kiezen sneller voor uit eten gaan of een maaltijd laten leveren. Vorig jaar werd er twintig miljard euro besteed aan voeding buitenshuis, twaalf miljard euro werd uitgegeven aan restaurantbezoekjes.
Derde jaar op rij stijging
Belgen verbruiken twee derde van hun maaltijden nog steeds thuis, maar de bestedingen buitenshuis gaan wel de hoogte in: vorig jaar gaven de Belgen 3% meer uit aan eten op restaurant. Het is al het derde jaar op rij dat die uitgaven stijgen. “In 2008 kende uit eten een ferme dip, maar sinds 2014 zien we een kentering. Die heeft zich ook in 2016 doorgezet. Het aantal restaurantbezoeken stijgt en ook de totale besteding neemt toe”, zegt Gert Laurijssen, directeur van Foodservice Alliance.
Opvallend daarbij is dat het niet de traditionele restaurants zijn die profiteren, maar wel nieuwe zaken die Foodservice Alliance omschrijft als ‘fast casual’. “Zij hebben minder personeel en bediening aan tafel. Denk bijvoorbeeld aan zaken met een groter aanbod aan gezonde producten, zoals de saladebars. Ook ketens als Exki en Le Pain Quotidien doen het goed.”
Dat soort zaken zorgen vooral bij jongeren voor een lagere drempel om uit te gaan eten. Ook de functionele uitgaven, zoals een lunch buitenshuis of een broodje van een broodjeszaak zitten in de lift. Ook foodtrucks en fietskoeriers als Deliveroo stijgen, maar hun aandeel in de markt blijft beperkt. Enkel hotels zien hun omzet dalen: die hebben omwille van de aanslagen een moeilijk jaar achter de rug, al trok de markt in de zomer wel opnieuw aan.
De cijfers worden bekendgemaakt door Foodservice Alliance, dat zich daarvoor baseert op een panel van 12.000 consumenten, aangevuld met enkele andere bronnen.