Tussen 2005 en 2014 heeft de Belg elk jaar gemiddeld 0,9 kg minder vlees gegeten dan het voorgaande jaar. Een groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid zit daar volgens voedingsspecialisten voor veel tussen.
Vleesbudget gemiddeld 481 euro per Belg
De voorbije tien jaar is de gemiddelde vleesconsumptie gedaald met 12%, zo blijkt uit de zopas door de FOD Economie gepubliceerde ‘Bevoorradingsbalansen Vlees’. Vooral schapen- en geitenvlees (-41%) en paardenvlees (-35%) komen opvallend minder vaak op tafel, al hoort daar wel de kanttekening bij dat die slechts 2% van onze totale vleesconsumptie uitmaken. Ook het verbruik van rund- en kalfsvlees ging er met een vijfde op achteruit: van 13,8 naar 10,7 kg (-22%).
De vleessoorten die we dan weer het vaakst eten ‑ varkensvlees en gevogelte ‑ hielden in diezelfde periode het beste stand: de consumptie van varkensvlees nam af van 26,9 tot 25,1 kg (-7%), die van gevogelte daalde van 16,3 tot 15,9 kg (of nauwelijks -2%).
Uit de resultaten van het Huishoudbudgetonderzoek blijkt dat de Belg in 2014 gemiddeld 481 euro uitgaf aan vlees. Ten opzichte van 2004 is dat weliswaar een stijging van 9%, maar het leven werd in diezelfde periode wel 23% duurder en de gemiddelde prijs van vlees steeg zelfs 26%. “Dat betekent dat de Belgen dus relatief minder uitgeven aan vlees”, zegt Stephan Moens van de directie Statistiek.
Gezondheid & duurzaamheid
“Initiatieven als Dagen zonder Vlees scherpen het bewustzijn aan, maar geven vooral vorm aan een tendens die al eind jaren ’90 is ingezet”, zegt professor Wim Verbeke (UGent) in De Standaard. De Gentse specialist in agro-voedingsmarketing en consumentengedrag ziet twee verklaringen voor die dalende trend: een “groeiend gezondheidsbewustzijn” ‑ aangescherpt door voedselschandalen als de dioxinecrisis, de gekkekoeienziekte of het paardenvlees in lasagne ‑ en “de duurzaamheidstrend, zowel wat dierenwelzijn als de ecologische voetafdruk betreft.”
Daarnaast gaat de Belg “bewuster met zijn voedsel om en streeft hij naar minder voedselverspilling”, zegt Leen Guffens, woordvoerster van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “Bovendien leidt het dalende aantal winkelbezoeken tot lagere aankoopfrequenties bij de meeste verse voedingsproducten.”