Belgen eten graag belegde broodjes, liefst vers bereid. Panos is de populairste keten, maar liever nog koopt de Belg bij de zelfstandige broodjeszaak.
Ter plekke belegd
De populairste lunch of snack voor de Belgische consument? Dat is nog steeds een belegd broodje, blijkt uit het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. En dan liefst eentje dat ter plaatse, voor de ogen van de klant, bereid wordt. Liefst 77% heeft een duidelijke voorkeur voor ter plekke belegde broodjes. Ze worden als verser ervaren dan voorverpakte of voorbereide broodjes.
Het aanbod aan broodjeszaken is groot. Bij de ketens is Panos veruit de bekendste aanbieder, op afstand gevolgd door Délifrance en Le Pain Quotidien. Panos krijgt bovendien in ongeveer de helft van de gevallen de voorkeur op de andere ketens.
Maar vaker dan naar een keten, gaat de consument naar de lokale zelfstandige. Dat blijft dus leverancier nummer één voor belegde broodjes. De belangrijkste redenen waarom consumenten een welbepaalde broodjeszaak verkiezen: de goede kwaliteit, het feit dat de broodjes er vers worden bereid, de ruime keuze en de goede bereikbaarheid.
Het voorbeeld van Exki
Eén van de partners van het grote snackonderzoek van Food In Mind en iVox is Exki, een succesvolle keten die inzet op gezondheid en smaak in een gezellige omgeving. Enkele merkbeloften van Exki: “minder vet, minder suiker, meer smaak” en “plantaardig van eigen bodem”.
Hospitality is een bijkomende troef. Een goed voorbeeld is de vestiging van Exki aan de Naamse Poort te Brussel waar je vanaf 7u30 ‘s morgens al van een lekkere kop fairtrade koffie kan genieten in een huiselijke sfeer. Je kan er je krant lezen en de eerste afspraak plannen, weg van alle drukte.