Marktleider in Frankrijk
Lavazza wordt door het marktaandeel van Carte Noire, 20 % in Frankrijk, meteen “marktleider in Frankrijk, de vierde grootste koffiemarkt ter wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt”, gaf CEO Antonio Baravalle in een persmededeling aan. Dankzij de overname stijgt de buitenlandse omzet van Lavazza van 50 % naar 70 %, maar vice-president Giuseppe Lavazza stelt dat de groep minstens naar een omzet van 2 miljard dollar moet om diens wereldwijde groei verder te zetten.
In de deal zitten alle middelen die Carte Noire in de Europese Economische Ruimte heeft: gemalen en geroosterde koffie, Nespresso-gerichte padjes, koffiefilters en een fabriek in Lavérune (Frankrijk). Deze laatste houdt zich bezig met de overige activiteiten die Carte Noire nog in diens gamma heeft zitten: oploskoffie, T-discs en alles wat met de zakelijke kant te maken heeft.
De overeenkomst moet wel nog worden voorlegd aan de vakbonden, de Europese Commissie en de concurrentiewaakhond en vervolgens ook nog goedgekeurd worden. De Europese Commissie had de verkoop van Carte Noire opgelegd, want anders zouden Mondelez en Douwe Egberts Master Blenders hun eigen fusie niet mogen vervolledigen. Die fusie creëert in elk geval een mastodont binnen de koffiemarkt, eentje met een omzet van maar liefst 5 miljard euro.