Italië’s grootste koffiebrander, Lavazza, mikt dit jaar op een omzetgroei van zo’n 20% na de overname van Carte Noire. De Italianen leggen voor het Franse merk naar verluidt een bedrag tussen 700 en 750 miljoen euro op tafel.
Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar
Door de net afgeronde overname van het Franse merk Carte Noire ziet Lavazza zijn omzet dit jaar stijgen tot 1,7 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in 2015. Carte Noire stond sinds februari vorig jaar in de etalage: toenmalig eigenaar Mondelez International moest zijn Franse koffiemerk van de hand doen om van de concurrentiewaakhond groen licht te krijgen voor de fusie van zijn koffietak met het Nederlandse D.E. Master Blenders 1753 (moedergroep van Douwe Egberts).
Met de overname is een bedrag gemoeid van 700 à 750 miljoen euro, waarvan Lavazza 300 à 350 miljoen met eigen middelen betaalt (de rest wordt via de bank gefinancierd). Meteen kroont Lavazza zich tot marktleider in Frankrijk en is het sterker gewapend op een koffiemarkt die geleid wordt door veel grotere rivalen als Jacobs Douwe Egberts.
Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar
“Het is onze bedoeling een omvang te bereiken die ons de kans geeft een sleutelrol te spelen in de sector”, zei Antonio Baravalle, topman van Lavazza, tijdens een evenement in Parijs. Hij voegde er meteen aan toe dat de groep zijn jaaromzet de komende vijf jaar wil opdrijven tot 2 miljard euro. Tegen dan moet Lavazza 70% van zijn omzet genereren buiten Italië; vandaag is dat 55%.
Lavazza, momenteel het nummer 7 in de markt van de koffiebranders, wil dat doel bereiken door nieuwe overnames, waarbij de CEO naar eigen zeggen vooral uitkijkt naar “lokale kroonjuwelen”.