9% omzetverlies
Van begin juli tot eind september, het eerste trimester van zijn gebroken boekjaar, zag de Franse drankenreus zijn verkoop terugvallen tot 2,013 miljard euro: een daling van liefst -9% in absolute cijfers. Wel zitten wisselkoerseffecten daar voor veel tussen, want organisch bleef de daling beperkt tot -1%.
Vooral de groeimarkten, die een jaar eerder nog een enorme kwartaalgroei lieten optekenen (China +18%, Rusland +28%) laten het nu afweten: een organische daling met -6%. Ook in Amerika kon Pernod Ricard zijn sterke prestatie van vorig jaar (toen +16%) niet overdoen: de groep trappelt er ter plaatse. In Europa gaat het dan weer beter met een organische groei van +3%.
Op jaarbasis rekent de Franse drankengroep nu op een interne groei van alles samen 4 à 5%, lager dus dan de 6% die Pernod Ricard realiseerde over 2012-2013.
Topmerken scoren minder
Opvallend: de veertien topmerken – waaronder Absolut Vodka, Chivas en Ricard – zagen hun volume met 1% en hun omzet met 5% dalen. Dat is toch even slikken, want die 14 merken staan voor 64% van de totale groepsomzet. Vooral toppers als Martell (-12% in omzet) en Ballantine’s (-11%) kregen een serieuze tik, met name in Azië.
Het segment van de premiumwijnen houdt stand in volume en ziet zijn omzet 1% groeien dankzij een lichte prijsstijging. Daarnaast heeft Pernod Ricard ook nog tal van lokale merken in portefeuille, waarvan Pastis 51 bij Frankrijkgangers ongetwijfeld belletje doet rinkelen. Dat segment, goed voor 17% van de groepsomzet, groeide het voorbije kwartaal 11% in volume en 8% in omzet.
Pernod Ricard is trouwens niet de enige drankenproducent die een moeilijk kwartaal achter de rug heeft. Ook het Britse Diageo en het eveneens Franse Rémy-Cointreau pakten vorige week al met een gelijkaardige boodschap uit.