De toevoeging van A-merken bij het assortiment heeft Aldi de voorbije jaren geen windeieren gelegd. Het aandeel van die merkproducten is dan ook al aanzienlijk, wat dan weer zorgde voor een daling van de omzet van de huismerken.
Ook producenten tevreden
Met de toevoeging van een aantal A-merken hoopte Aldi nieuwe klanten aan te trekken en daar lijkt het in geslaagd te zijn. Uit onderzoek van GfK blijkt immers dat de omzet van de huismerken in categorieën waarin er A-merken werden toegevoegd, in het derde kwartaal van 2016 met 22% is gedaald ten opzichte van 2014, toch haalt Aldi in totaal een hogere omzet binnen.
Dat heeft het te danken aan het succes van de nieuwe A-merken in het assortiment, die goed zijn voor 40% van de omzet in diezelfde categorieën. Aldi kannibaliseert dus gedeeltelijk zijn eigen producten, maar komt er nog steeds als winnaar uit.
Ook de producenten zelf kunnen tevreden zijn met de verkoop van hun merken bij Aldi: oorspronkelijk werd er gevreesd dat de introductie bij Aldi er voor zou zorgen dat de prijzen in andere supermarkten zouden dalen, waardoor de extra omzet via Aldi eigenlijk tenietgedaan werd. Dat blijkt echter niet het geval te zijn.