Supermarktketens geven gehoor aan de oproep van Gaia om te stoppen met de verkoop van kangoeroevlees. Delhaize haalt het vlees uit de rekken, bij Colruyt, Lidl en Aldi was kangoeroe al niet te verkrijgen.
België draaischijf voor kangoeroe
België is een draaischijf voor kangoeroevlees: per jaar zouden zo’n 180.000 kangoeroes België binnenkomen, goed voor 632 ton vlees. Het vlees wordt van hieruit verder verdeeld doorheen Europa, wat België goed maakt voor liefst 27 procent van de wereldwijde kangoeroe-expert.
Tussen de 40 en de 45 procent van het vlees blijft weliswaar in België: zelf eten Belgen naar schatting ‘slechts’ zo’n 38 gram kangoeroe per jaar. Toch verdwijnt het vlees uit steeds meer winkels. Colruyt, Lidl en Aldi hadden eerder al besloten om geen vlees van Skippy-soortgenoten te verkopen, wellicht ook door de beperkte afzet.
Omdat er vanwege klanten vraag naar het exotische vlees kwam, is Delhaize een drietal jaar geleden gestart met de verkoop, maar die keten geeft nu gehoor aan een oproep van Gaia om het vlees niet langer aan te bieden. In een nieuwe campagnedocumentaire klaagt de dierenrechtenorganisatie immers aan dat het vlees onhygiënisch is en de jacht vaak gruwelijk gebeurt.
“Gevaar voor de volksgezondheid”
Op kangoeroes wordt in Australië ’s nachts in het wild gejaagd, waardoor de dieren volgens Gaia soms gewond raken en dagenlang lijden vooraleer ze bezwijken. De geschoten kangoeroes worden bovendien ter plaatse versneden en vervoerd bij hoge temperatuur, waardoor het vlees besmet wordt met bacteriën zoals E.coli en salmonella.
Om die bacteriën te doden, zou het kangoeroevlees in de slachterijen worden gewassen met azijnzuur en melkzuur. Maar dat is ongezond en “een gevaar voor de volksgezondheid”, aldus nog de dierenrechtenorganisatie. Hoewel het FAVV tegenover de RTBF reageert dat het vlees van nature melkzuur bevat en de behandeling ermee niet schadelijk is voor consumenten, heeft Delhaize naar aanleiding van de docu besloten geen kangoeroe meer aan te bieden aan klanten.
Al is er ook gewoon te weinig vraag naar het Australische wild: “De beslissing was al een tijdje hangende. Wij herzien ons assortiment permanent. En we hebben moeten besluiten dat kangoeroevlees eigenlijk weinig wordt gevraagd door onze klanten”, aldus Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver.