AB InBev stunt met een 1+1-actie op bakken Jupiler in verschillende Belgische supermarkten. Een prijsactie als een ander of een onverantwoorde manier om alcoholgebruik te stimuleren?
Duwtje voor stille periode
Het nieuwe jaar is ingezet met enkele scherpe prijspromoties in de supermarkten, en ook biergigant AB InBev doet mee: bij verschillende supermarktketens stunt de biergigant met 1+1 gratis op bakken Jupiler. Het zou de eerste keer zijn dat AB InBev zo diep gaat, maar dat wordt niet door iedereen gesmaakt.
Het laatste kwartaal presteerde AB Inbev ontgoochelend en nu een traditioneel ‘stille’ periode eraan komt – de feestdagen zijn voorbij, de zomer is nog lang niet in zicht en tot overmaat van ramp begint in februari ook nog eens ‘tournée minérale’ – vat de Leuvense bierproducent de koe bij de horens met een scherpe actie.
Wie twee bakken Jupiler koopt, betaalt nu 15,99 euro in plaats van 31,98 euro: een liter van de pils kost zo dus nog amper een euro. Ook in de horeca voert AB InBev maatregelen door om het volume op te krikken: Jupiler wordt bij voorkeur in nieuwe glazen van 30 cl geserveerd, in plaats van de vroegere 25 cl.
Ronduit slechte zaak?
In tijden waarin alcoholreclame op de korrel wordt genomen, wordt de actie echter niet door iedereen warm onthaald. Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere drugs (VAD) noemt het zelfs een ronduit slechte zaak, aangezien “de prijs doorslaggevend is als het gaat om de consumptie van alcohol”, zegt directeur Marijs Geirnaert in Het Nieuwsblad.
“Een aantal jaar geleden ging de prijs van sterke dranken door allerlei taxaties sterk naar omhoog en we zagen dat de consumptie afnam. Voor wijn en bier werd die prijsstijging niet doorgevoerd en dus zijn mensen sneller geneigd om terug naar de klassieke pils te grijpen”, observeert Geirnaert. Of de consument even weigerachtig staat tegenover de ‘gratis’ pintjes valt evenwel af te wachten, zeker nu de actie extra media-aandacht en dus bekendheid oogst.