Halal zonder ‘religieus’ bijsmaakje, maar vooral geassocieerd met ‘gezond’: Mohamed El Mousaoui en Jaouad Bel Kacem dromen daarvan en hebben het online platform Halal Hero gelanceerd. “Om het Oosten met het Westen te verbinden.”
Diverse keuken
Vandaag zit halal te veel onder de radar om vlot toegankelijk te zijn, of je nu moslim bent of niet, vinden de Antwerpse initiatiefnemers van Halal Hero. Daar willen ze iets aan doen, en wel met een online platform om online halalmaaltijden te reserveren voor afhaling, levering bij je thuis of consumptie ter plaatse.
“Als je via halalhero.be bestelt, weet je zeker dat je eten alleszins halal is,” zegt El Mousaoui. “Het aanbod is breed: van wok over pizzeria’s tot zelfs een slagerij voor wie halal wil koken, maar geen tijd heeft om de inkopen zelf te doen.” Raar dat zo’n systeem voor een nichemarkt als halal nog niet bestaat, vindt Bel Kacem: “Of je nu moslim bent of niet, maakt niet uit. Door de oosterse met de westerse cultuur te verbinden, creëren we voor iedereen mogelijkheden om halal te ontdekken.” Je hebt immers net zo goed halal vol-au-vent of stoofvlees met frietjes als pakweg couscous.
Gezonde levensstijl
“Halal draait vooral om een gezonde levensstijl,” meent Bel Kacem: “De restaurants waarmee we samenwerken, bereiden hun maaltijden zoveel mogelijk met verse en gezonde ingrediënten. Producten die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals pesticiden, kleurstoffen of bewaarmiddelen, worden geweerd.”
Op die manier past Halal Hero in een hedendaagse opvatting rond voeding, denkt El Mousaoui: “Er zijn vandaag al heel wat Belgische supermarkten die halalfood verkopen, maar vaak onder de radar. Een platform als Halal Hero kan een heel breed publiek aanspreken, zowel in België als in andere Europese landen.”
Halal Hero heeft dan ook ambitieuze plannen: na de Antwerpse regio komt wellicht op niet al te lange termijn ook Brussel aan de beurt, al willen de twee daar vooralsnog geen timing aan verbinden. Daarna kunnen andere steden in België snel volgen en ook in Europese landen buiten België moet de online formule vlot kunnen aanslaan.
Businessmodel
Inkomsten haalt Halal Hero uit een commissie per bestelling. Met de logistiek van de eventuele thuislevering houden de twee zich dan ook niet bezig: die komt ten laste van het deelnemende restaurant. Sommige fungeren enkel als afhaalpunt of bieden ‘dine-in’ aan, andere zorgen wel voor levering, zowel in de Antwerpse binnenstad als soms in een ruimere regio.
Volgens de initiatiefnemers is halalvoeding een miljardenbusiness met veel toekomstpotentieel. Alleen al in Europa besteden consumenten immers zo’n 90 miljard euro aan halalproducten. De Belgische halalmarkt is naar schatting twee miljard euro waard en groeit jaarlijks nog met 10%.