In de week voor Pinksteren steeg de omzet in de Belgische supermarkten met 21,2% op jaarbasis. Dankzij het mooie weer was de verkoop zelfs beter dan met Pasen.
Sterke groei voor alcohol
De Belgische supermarkten blijven omzetrecords breken, blijkt uit de nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. In week 22 (25-31 mei) profiteerden de winkels van het mooie weer en de feestdag. De totale FMCG-omzet groeide met 21,2% op jaarbasis en overtrof op die manier zelfs de recordverkopen in de week van Pasen (week 15, +18%). De verkoop van alcohol steeg met 48%, waarbij veel andere categorieën ook een groei met dubbele cijfers rapporteerden.
“De ontwikkelingen van de afgelopen week zijn niet nieuw: we hebben het geluk gehad dat we in april en mei mooi, zonnig weer beleefden en een overvloed aan feestdagen hebben gehad”, weet algemeen directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect. “Wat ik echt interessant vind, is dat ondanks de relatieve overeenkomsten met voorgaande weken – zonnig, warm weer, feestdagen – de verkoop van FMCG gewoon verder blijft groeien, en nu het niveau van de paasweek overtreft. Dit is zeer significant.”
“Met de opening van de horeca in België vandaag, verwachten we dat de stijgende trend in de verkoop van alcoholische dranken in de supermarkten (nu +48%) licht zal afvlakken. We verwachten echter niet dat de verkoop van alcoholische dranken op korte termijn weer op een normaal niveau zal komen, aangezien mensen zich nog steeds sociaal distantiëren.”