Ondanks een stijgende omzet is Reckitt Benckiser afgelopen jaar diep in de rode cijfers gedoken. Een miljardenafschrijving op zijn babyvoedingsafdeling ligt aan de basis van het zware verlies.
Lager geboortecijfer
Het Britse concern achter merken als Clearasil,Durex en Harpic zag de omzet afgelopen jaar met 2% toenemen tot 12,85 miljard pond (15 miljard euro). Op vergelijkbare basis groeiden de opbrengsten wel amper met 0,8%.
Toch boekte Reckitt Benckiser een fors operationeel verlies van 1,95 miljard pond (2,3 miljard euro). Het bedrijf voerde een waarvermindering door van 5,04 miljard pond (5,9 miljard euro) op babyvoedingproducent Mead Johnson Nutrition, dat het in 2017 nog overnam voor omgerekend 15 miljard euro. De afschrijving komt er onder meer door een lager dan verwacht geboortecijfer in China, waardoor het groeipotentieel van het merk lager uitvalt dan voorzien. Ook duiken er in de Chinese markt voor babyvoeding steeds meer lokale concurrenten op.
Volgens Reckitt Benckiser is het te vroeg om de impact van de coronacrisis op de operationele en financiële prestaties volledig te beoordelen. Het Britse bedrijf stelt wel vast dat de vraag naar schoonmaakmiddelen als Dettol en Lysol stijgt. Ook de online verkoop groeit, zij het ten koste van de verkoop in de fysieke winkelpunten. Verder is ook de toeleveringsketen in China in zekere mate verstoord door de crisis.