Het belang van het ontbijt zal de komende jaren enkel groter worden voor foodservice- en retailbedrijven. Zowel de frequentie als de gemiddelde besteding zullen stijgen: er liggen dus kansen voor spelers die goed weten in te spelen op de ontbijttrends.
Trends zetten door
Gevraagd naar hun toekomstig ontbijtgedrag, verklaren de respondenten van de grote ontbijtstudie dat ze in vergelijking met nu wellicht vaker het ontbijt zullen overslaan, maar ook gezonder zullen ontbijten en vaker buitenshuis. “De trends die we gezien hebben in de vergelijking 2005 – 2019 worden naar de toekomst toe waarschijnlijk enkel sterker”, analyseert Eddy Bovijn van Food in Mind. Het ontbijt thuis staat onder druk: minder ontbijters geven aan dat ze dagelijks thuis ontbijten. Buitenshuis ontbijt men graag om samen met anderen te eten, meer gevarieerd en op een aangenamere plek een ervaring te beleven.
Opmerkelijk: “Hoewel we duidelijk vaststellen dat mensen minder ontbijten in het algemeen en meer buitenshuis ontbijten, denkt de Belg net dat het omgekeerde het geval is. Wellicht omdat het sociaal wenselijk is. De emotionele band met het ontbijt is erg sterk, zelfs bij mensen die minder ontbijten.”
Van 3,5 naar 5,4 miljard
Food in Mind schat de markt van het ontbijt in de out-of-homemarkt op 3,5 miljard euro. Dat bedrag is het resultaat van een eenvoudige rekensom: het aantal dagen dat de Belg op locatie (buitenhuis) eet is sinds 2005 verdrievoudigd en bedraagt nu gemiddeld 1,4 dagen per week, oftewel 72,8 dagen per jaar. De gemiddelde besteding bedraagt 6 euro per keer, het gemiddeld ontbijtbudget buitenhuis bedraagt dus 436.8 euro per persoon per jaar, voor de zowat 8 miljoen Belgen tussen 18 en 79 jaar. Bovendien houdt dat bedrag geen rekening met een aantal belangrijke sectoren zoals de zorg, internaten, vakantieverblijven en transportcatering (trein, vliegtuig, boot).
Als we de trends extrapoleren naar 2025, lijkt een ontbijtfrequentie buitenshuis van 2 dagen per week reëel, denkt Eddy Bovijn: “Als de gemiddelde besteding licht stijgt naar 6,5 euro, leidt dat tot een jaaromzet van 5,4 miljard euro. Rekening houdend met andere sectoren is het hoogst waarschijnlijk dat de buitenhuis-ontbijtmarkt de omzet van 5,5 miljard overschrijdt. Voor elke 100 euro zal de Belg 25 euro besteden aan ontbijtproducten.”
Benieuwd naar details over de ontbijtgewoontes van de Belg? De grote ontbijtstudie van Food in Mind en iVox biedt een rijkdom aan cijfers en statistieken. Bovendien legt het onderzoek nog meer krachtlijnen bloot: het groeiend belang van de brunch, de vraag naar bio- en fairtradeproducten, de aandachtspunten inzake gezondheid, de invloed van kinderen op het ontbijtgedrag… Contacteer Eddy Bovijn: eb@foodinmind.com / www.foodinmind.com