Gezondheid wint aan belang op de ontbijttafel, al mag het ontbijt ook wel eens een traktatie zijn. Vooral buitenshuis is variatie een troef. We zien consumptieverschillen tussen weekdagen en weekends, tussen generaties en taalgemeenschappen.
Meer dan boterhammen
Wat eten Belgen bij het ontbijt? De grote ontbijtstudie van Food in Mind en iVox toont aan dat boterhammen nog steeds het fundament vormen van het ontbijt, en dat gezonde componenten aan belang winnen: denk aan havermout, granola, fruit, yoghurt… Toch mag het ontbijt ook wel eens wat feestelijker zijn: een croissant, pannenkoeken, eitjes…
Belegde broodjes, croissants en ontbijtgranen staan vaker op het menu bij mannen, terwijl vrouwen vaker zullen grijpen naar fruit en havermout. Nederlandstaligen eten meer yoghurt bij het ontbijt, Franstaligen meer lekkernijen als croissants, pannenkoeken, cornflakes… Ouderen eten doorgaans wat gezonder: meer yoghurt en fruit. Jongeren dan weer gevarieerder: meer cornflakes, koffiekoeken, ontbijtkoeken, granola/muesli, havermout en pannenkoeken.
Werkdag versus weekend
Op een werkdag vinden we vaker ontbijtgranen, havermout en yoghurt op het menu, in het weekend mag het al eens een croissant en een eitje zijn, of een belegd broodje. In het weekend drinkt de werkende Belg bovendien vaker fruitsap.
De belangrijkste drank bij het ochtendgloren blijft koffie, al drinken heel wat consumenten ook thee, water, fruitsap en zuivelproducten zoals melk, chocolademelk of yoghurtdrank. Mannen drinken meer koffie, vrouwen meer water en thee. Bij jongeren staat vaker water, chocolademelk en frisdrank op het menu. Niet-werkenden drinken meer koffie, werkenden meer water en thee.
Benieuwd naar details over de ontbijtgewoontes van de Belg? De grote ontbijtstudie van Food in Mind en iVox biedt een rijkdom aan cijfers en statistieken. Bovendien legt het onderzoek nog meer krachtlijnen bloot: het groeiend belang van de brunch, de vraag naar bio- en fairtradeproducten, de aandachtspunten inzake gezondheid, de invloed van kinderen op het ontbijtgedrag… Contacteer Eddy Bovijn: eb@foodinmind.com / www.foodinmind.com