Liefst 53 Belgische bedrijven zijn een alliantie aangegaan voor het klimaat: met de nieuwe Belgian Alliance for Climate Action willen ze elkaar helpen om hun klimaatdoelstellingen waar te maken. Onder de deelnemers zien we heel wat retailers en FMCG-reuzen.
Supermarkten en merkproducenten
In de fabriek van Danone in Rotselaar, en in aanwezigheid van koningin Mathilde, is het startschot gegeven voor de Belgian Alliance for Climate Action. Met die nieuwe alliantie verbinden Belgische bedrijven zich ertoe expliciete klimaatdoelstellingen uit te spreken en zowel anderen als elkaar daarbij te ondersteunen.
De klimaatalliantie is opgericht door The Shift en natuurfonds WWF België, maar telt ook al 53 bedrijven als leden. Het gaat om Belgische organisaties die hun broeikasgasuitstoot willen verminderen en hun klimaatambities willen verhogen, in lijn met de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. WWF helpt hen bij het definiëren van concrete doelstellingen, gesteund door wetenschappelijke bevindingen (Science Based Targets), en The Shift zal onder meer workshops organiseren voor de leden.
Belgian Alliance for Climate Action zegt alle organisaties te verwelkomen, ongeacht hun omvang of sector, maar de aanwezigheid van grote retailers en FMCG-producenten is alvast opvallend. Alle grote Belgische supermarktketens doen mee (Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl), net als de merkproducenten Alpro, Coca-Cola, Danone, Mars, Nestlé, Spadel en Unilever. Andere retailers die al instapten zijn Proximus en Ikea.