De familie Colruyt heeft Smartmat, een Belgische leverancier van maaltijdboxen, voorzien van nieuw groeikapitaal. Zo moet het bedrijf in de toekomst de concurrentie kunnen aangaan met andere partijen, zoals HelloFresh.
Geen samenwerking met Colruyt
De investering wordt niet gedaan vanuit het bedrijf Colruyt, maar wel via de familiale investeringsholding Korys. Daarmee investeert de familie voornamelijk in bedrijven die zich richten op hernieuwbare energie, biotech en nieuwe consumptievormen.
In ruil voor de investering krijgt Korys een minderheidsbelang in Smartmat. De link met Colruyt wil volgens de holding wel niet zeggen dat er in de toekomst een samenwerking met de supermarktketen komt. “We delen dezelfde visie en willen Smartmat onafhankelijk de ingeslagen weg verder laten zetten”, aldus Cedric Liekens van Korys.
Smartmat is momenteel de nummer twee in ons land, maar wel nog op grote afstand van marktleider HelloFresh. Vorig jaar zou het naar eigen zeggen al enkele duizenden klanten hebben gehad. Smartmat probeert zich te onderscheiden door het gebruik van biologische en lokale producten.