De corona-quarantaine zorgt voor de doorbraak van onlineboodschappen: bij Carrefour komen er tot zes keer meer bestellingen binnen, bij Colruyt een viervoud van normaal. Supermarktketens kunnen de vraag niet bijhouden.
“Sorry, volzet”
Langere levertijden, afhaalpunten die in een mum van tijd volzet zijn… een tijdslot voor een Collect&Go-bestelling vastkrijgen is al even moeilijk als een ticket voor Tomorrowland op de kop tikken, grapt Nathalie Roisin, woordvoerder van Colruyt, tegenover L’Echo.
De coronacrisis zorgt inderdaad voor een exponentiële groei in online boodschappen, ook in België waar e-commerce in food tot nu toe maar moeizaam op gang kwam. Delhaize schortte zijn afhaaldienst in de winkels na amper een week op, wegens handen tekort, en zou zich gaan toespitsen op thuisbezorging. De distributeur heropende intussen 31 afhaalpunten, maar dan nog luidt de melding onverbiddelijk “sorry, volzet” als onze redactie een afhaalbestelling probeert te plaatsen.
“We werken nu op een maximum van de capaciteit die we zelfs verhoogd hebben de afgelopen weken”, reageert woordvoerder Roel Dekelver. Hij heeft het over een gemiddelde online stijging van 30% bij Delhaize. Bij zusterketen Albert Heijn, die in België momenteel drie afhaalpunten heeft en die normaal deze maand thuisbezorging zou lanceren in Antwerpen, is alles eveneens volzet.
Al op volle toeren
Bij Carrefour is zowel de vraag naar afhaling als naar thuislevering verdrievoudigd sinds het begin van de coronamaatregelen. De dienst ‘Ship To’, beschikbaar in Antwerpen, Brussel, Gent en Waterloo, is een nog groter succes: normaal brengen fietskoeriers de boodschappen binnen de 90 minuten, maar dat is nu verlengd naar een gemiddelde levertijd van vier uur.
In plaats van 18 bezorgers zijn er nu 66 in de weer om de bijna 3000 bestellingen per week rond te brengen. Dat zijn zes keer meer bestellingen dan normaal, zegt woordvoerder Aurélie Gerth. Wie ouder is dan 65, mag tussen 9 en 11 uur ‘s morgens weliswaar uitzonderlijk zijn ‘Ship To’-bestellingen telefonisch doorgeven. In totaal is de vraag bij Carrefour vervijfvoudigd en is het personeelsbestand met 20% toegenomen.
Bij Colruyt is de vraag naar afhaaldienst Collect & Go van bij het begin van de lockdown met 300% à 400% gestegen. Bijgevolg is ook daar de de capaciteit overschreden: een tijdslot vinden is naar een speld in een hooiberg zoeken, zonder veel hoop op verbetering. De retailer draait immers al op volle toeren, bevestigt woordvoerder Nathalie Roisine.