De coronacrisis treft Heineken hard: de omzet daalt fors en het bedrijf schrijft rode cijfers als gevolg van waardeverminderingen.
Langzaam herstel
In de eerste jaarhelft zag Heineken zijn omzet met liefst 14,6% dalen, het biervolume daalde met 11,5%. Een verrassing is dat niet: al sinds het begin van het jaar wordt de brouwer geconfronteerd met lockdowns. Eerst ging de horeca in China dicht, daarna volgden andere regio’s over de hele wereld. April was het dieptepunt, zegt het bedrijf. Intussen zijn in veel landen de horecazaken weer open, maar wel onder strikte voorwaarden. Daardoor verloopt het herstel langzaam.
De bierverkoop werd het zwaarst getroffen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en het oosten van Europa. In Mexico en Zuid-Afrika was de lockdown compleet. In Europa was de terugval iets minder zwaar, terwijl Azië zich het meest veerkrachtig toonde, vooral dankzij Vietnam.
De nettowinst daalde daardoor met 75,8%. Bovendien voert Heineken een uitzonderlijke waardevermindering door van wel 550 miljoen euro op materiële en immateriële activa, wat leidt tot een nettoverlies van ongeveer 300 miljoen euro. Dit zijn overigens voorlopige cijfers: de officiële halfjaarresultaten volgen op 3 augustus.