Als gevolg van de coronacrisis heeft de consument meer oog voor lokale voeding. Vertrouwde ‘comfort food’ is populairder dan ooit. Een kans die de sector niet mag laten liggen, stelt VLAM-directeur Filip Fontaine: “Eindelijk winnen we een thuismatch!”
“Voedsel verbindt boer en burger”
Tijdens het afgelopen jaar is gebleken dat consumenten meer lokaal en duurzaam zijn gaan consumeren. 1 op de 5 Vlamingen zegt vaker voor lokale producten te kiezen en dat waarschijnlijk in de toekomst te blijven doen. 1 op de 7 Vlamingen koopt sinds corona rechtstreeks bij de boer. 52% vindt het land van herkomst van voeding heel belangrijk of eerder belangrijk. Maar of dat ook een blijvende trend zal blijken wanneer we weer een min of meer normaal leven kunnen hervatten? Filip Fontaine, directeur van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), betwijfelt het: “Binnen de twee weken na de lockdown wordt het business as usual voor de consument. Dat kunnen we afleiden uit ons eigen kwalitatief onderzoek.”
Daarom is het van groot belang om nu in te spelen op het momentum dat is ontstaan door de coronapandemie. Er is immers een hernieuwde appreciatie voor de voedingssector bij de consument. “Voedsel verbindt boer en burger. Samen met minister Hilde Crevits en 23 federaties uit de agrovoedingsketen, van de Boerenbond en Fevia tot Horeca Vlaanderen en Comeos, stellen we een charter op om lokale voeding te promoten. We gaan sterker inzetten op communicatie, storytelling, nudging en educatie.”
Lokale voeding in polepositie
VLAM koppelt dat initiatief ook aan het populaire kookplatform lekkervanbijons.be, dat tijdens de tweede lockdown tot wel anderhalf miljoen bezoekers per maand ontving. Mensen gaan daar niet op zoek naar chique recepten, zo blijkt, maar wel naar goeie spaghettisaus, creatieve croques, vertrouwde comfort food. “Lokale voeding bevindt zich momenteel in polepositie, maar als we nu niet in actie komen, dan gaat die ook snel weer verloren. Dit is een unieke kans: eindelijk winnen we een thuismatch!”
Hoe ingrijpend het consumptiegedrag is veranderd gedurende het voorbije coronajaar, en hoe de Vlaamse voedingssector wil meesurfen op de groeiende vraag naar lokale voeding, daarover komt Filip Fontaine meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat digitaal en dus coronaproof plaatsvindt op donderdag 11 maart. Ook Rachid Lamrabat van het nieuwe etnische foodmerk By Oummi en Luc Dossche van Biofresh, het bedrijf achter de biowinkels Origin’O en Ekoplaza, zullen er het woord nemen, net als Jan Peeters, onvermoeibaar foodondernemer bij Albert Heijn, KFC en Peeters-Govers. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan?