De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.
Concurrent van Exki
Bon mikt vooral op kantoorwerkers, die een snelle maar toch gezonde maaltijd willen. De formule, die in 2015 werd opgericht door Frédéric Duqué, doet dan ook wat denken aan Exki: het assortiment bestaat uit huisgemaakte gerechten, broodjes, desserts en fruitsappen. Driekwart van de omzet komt er ook van take-away.
Op dit moment is Frédéric Duqué de enige aandeelhouder van Bon, maar daar mag weldra verandering in komen, als het van de ondernemer afhangt. Hij startte eerder ook al de sappenformule Guapa op, dat vandaag 15 vestigingen heeft, samen met medeoprichter Olivier Van Espen. Die onderneming verkocht het duo in 2014 aan een ondernemerstrio met onder meer Jacques Hayez, de oprichter van de modeketens Cassis en Paprika.
Al zestal locaties aangeboden
In vier vestigingen die de overnemers niet hoefden, lanceerde Duqué uiteindelijk Bon: “We voelden dat het moeilijk zou worden om met enkel sappen te groeien”, vertelt de horecaondernemer aan L’Echo. Ondertussen kwam er een vijfde locatie bij en dit najaar opent nog een verkooppunt op de Brusselse Louizalaan. Vanaf 2019 wil hij 3 tot 4 nieuwe vestigingen per jaar openen.
Hoewel de omzet sinds de aanslagen in Brussel twee jaar geleden stagneert, is de formule (goed voor een omzet van drie miljoen euro) naar eigen zeggen klaar voor die volgende stap: met de hulp van retailinvesteerders wil Duqué voor een uitrol buiten Brussel gaan. “Ze hebben me al een zestal locaties in steden als Luik, Namen, Antwerpen en Gent aangeboden, maar ik hebben moeten weigeren wegens een tekort aan middelen”, aldus de oprichter.