The Barn gaat als eerste Brusselse biologische winkelketen van start met e-commerce. Leveringen gebeuren binnen de twee uur in regio Brussel, Antwerpen volgt.
Via lokaal bezorgplatform
Het was een uitdaging om als 100% bio- en 100 bulk-versformule online te gaan, maar na lang wikken en wegen is het The Barn gelukt: de keten van biologische versmarkten gaat in thuisstad Brussel van start met e-commerce. Ze slaat daarvoor de handen in elkaar met het bezorgplatform Proxideal, een lokale start-up die maaltijden en nu ook boodschappen levert in Brussel en omstreken.
“We zijn de eerste retailer op het platform, dat bewust voor een gecureerd aanbod van restaurants en aanbieders in Brussel gaat”, vertelt Julien de Brouwer, medeoprichter van The Barn. “Het is niet alleen een efficiënt model, ze delen ook dezelfde duurzame waarden. Zo garandeert Proxideal bijvoorbeeld dat koeriers zo’n 20% meer verdienen dan bij andere maaltijdbezorgers.”
600 producten online
Consumenten bestellen via de app van Proxideal, de koeriers halen de bestelling bij The Barn op en leveren binnen de twee uur aan huis. Orderpicken gebeurt door het personeel van The Barn zelf: voorlopig vanuit de winkel in Elsene omwille van de centrale ligging, maar later komen daar andere vestigingen bij.
Anders dan bij andere bezorgplatformen die onlineboodschappen aanbieden, van Deliveroo tot Gorillas, gaat het hier evenwel niet om depannage-aankopen. Voor The Barn is het een volwaardig onlineverkoopkanaal. “Heel ons assortiment staat erop, dus een 600-tal producten”, zegt De Brouwer. “We zijn het nu al een maand of twee aan het testen en mensen doen er echt hun inkopen. Gemiddeld zien we zelfs aanzienlijk hogere korven, omdat het toch thuis wordt geleverd.”
Naar de thuiswerker toe
The Barn rekent online dezelfde prijzen als in de winkels aan, voor de levering betaal je bij Proxideal een vast bedrag van 5,95 euro binnen een straal van drie kilometer. Per extra kilometer komt er 1,95 euro bij. Toch meent De Brouwer dat zijn formule online makkelijk tot 30% goedkoper is dan andere onlineverkopers van bio. Het is ook de eerste fysieke biospeler die start met e-commerce in Brussel.
Corona heeft daar veel mee te maken: “Er is zoveel vraag naar e-commerce, zeker sinds mensen meer thuiswerken. Mensen die vroeger naar de stad kwamen, verwachten nu dat wij naar hen toe komen. Hopelijk bereiken we nu (weer) de mensen buiten de stad.”
“Het is ook een goeie manier om de vraag in te schatten op andere locaties”, aldus de ondernemer die nooit stilzit. In Antwerpen, waar de keten één winkel heeft, is The Barn in gesprek met een potentiële e-commercepartner, dus daar is in de komende maanden een lancering te verwachten, en er zijn nog meer innovaties op til.