Delhaize heeft vorig jaar in België marktaandeel gewonnen. Dat was te danken aan het sterke buurtwinkelnetwerk van de retailer, maar ook aan het SuperPlus getrouwheidsprogramma, dat mogelijk een internationale uitrol krijgt.
“Een groot succes”
In het vierde kwartaal van vorig jaar behaalde Delhaize in België een marktaandeel van 24,91%, tegenover 24,06% een jaar eerder. Over het gehele jaar bekeken steeg het marktaandeel van de foodretailer van 24% in 2019 naar 24,41% in 2020. “Dat is in de rijpe Belgische markt een stevige vooruitgang,” analyseert CEO Frans Muller van Ahold Delhaize in De Standaard. Het dichte winkelnetwerk was een troef in coronatijden, aangezien mensen dichterbij huis gingen winkelen.
Maar ook de nieuwe SuperPlus getrouwheidskaart, die Delhaize afgelopen zomer lanceerde, heeft een aandeel in het succesverhaal. “Eind van het jaar waren er al 1,3 miljoen gebruikers. Het is een fantastische innovatie. Het is compleet digitaal en sterk gepersonaliseerd. Je krijgt persoonlijke korting als je gezonder gaat eten en dit in een digitale omgeving op maat. Het is een groot succes en we winnen marktaandeel. Mensen in SuperPlus kopen meer dan niet-SuperPlusklanten.”
Consolidatie op komst?
Belgisch CEO Xavier Piesvaux presenteert het innoverende SuperPlus programma nu aan de hele groep. “Het wordt een exportproduct”, zegt Muller. Hij wijst erop dat Delhaize ook de succesvolle saladbars van Foodmaker al naar Nederland heeft geëxporteerd – ze worden bij een honderdtal Albert Heijn supermarkten geïnstalleerd. Hij belooft ook nog een mooie innovatie in de wijnbottelarij van Delhaize.
De topman verwacht dat supermarkten dit jaar hun omzet zullen zien dalen met 0 tot 5%, na het uitzonderlijke coronajaar. Maar online wil hij wel 30% groeien. Ook verwacht Muller een verdere consolidatie in Europa: “Bedrijven die niet mee kunnen investeren in nieuwe winkelconcepten, digitalisering, robotisering en automatisering en in nieuwe merken en eigen merken gaan het moeilijk krijgen.”