Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.
Marktaandeelwinst
De omzet van de brouwer steeg vorig jaar met 4% tot 142 miljoen euro, meldt De Tijd. Dat is te danken aan prijsstijgingen en hogere volumes. In het licht van een dalende biermarkt zijn dat goede cijfers, die erop wijzen dat Alken-Maes marktaandeel wint.
De bedrijfswinst daalde wel van 2,2 miljoen euro naar 500.000 euro, vermoedelijk als gevolg van reclame-investeringen en promotie-acties. Ook kopen mensen minder bier in het horecakanaal. De export groeit wel, maar dat gebeurt tegen lagere winstmarges.
Alken-Maes is de brouwer van merken als Maes, Cristal, Grimbergen, Affligem en Mort Subite. Het bedrijf heeft in België een marktaandeel van zo’n 11%, op ruime afstand van AB InBev dat 58% van de markt in handen heeft.