Er zit duidelijk veel toekomst in consumenten vertellen wat ze moeten eten. Merkfabrikant Kraft presenteerde op de National Retail Federation BIG Show in New York een kiosk die consumenten helpt met gerechten kiezen. Niet zo nieuw, zult u denken? Jawel, want het toestel leest zelfs letterlijk van je gezicht af waar je zin in hebt.
Kraft-recepten-kiosk.
Kraft Foods heeft een innovatieve kiosk ontwikkeld om in supermarkten te plaatsen. De kiosk omvat namelijk een narrowcastingscherm waarop recepten kunnen worden gezocht. Al is de kiosk tot nu toe enkel ingesteld op warme avondmaaltijden.
Het recept en de lijst met bijhorende Kraft-ingrediënten kunnen zowel worden uitgeprint als naar de consuments smartphone worden doorgestuurd. Wie ervoor kiest het resultaat naar zijn smartphone te verzenden krijgt er onmiddellijk een digitaal boodschappenlijstje bij.
Het meest innovatieve is echter ongetwijfeld de extra gezichtsscanner die in de kiosk wordt ingebouwd. Door middel van een camera met gezichtscan-software, kan de kiosk het gezicht van de shopper scannen. De software bepaalt de leeftijd en het geslacht en baseert zich vervolgens op die twee demografische gegevens voor een recept-suggestie.
Zeg me je leeftijd, en ik zeg je wat je eet.
Krafts gezichtsscanner doet bovendien –wellicht ongewild –de interessante vraag rijzen ‘Wat bepaalt wat je eet?’ Is het werkelijk de combinatie van geslacht en leeftijd die doorslaggevend is voor je eetcultuur?
Zou de gezichtsscanner niet beter de huidskleur van wie ervoor staat scannen om rekening te houden met de etniciteit van de consument? Of heeft iemand al ooit eens de correlatie getest van voedingssmaak met kapsel? De relevantie van de gezichtsscanner kan weleens kritisch in vraag worden gesteld.
Uiteraard is dit evenwel niet de kernboodschap van de gezichtscannende kiosk. De essentie is dat de Kraft-kiosk een leuke gimmick vormt die weer een beetje “fun” in winkelen brengt en die vooral veel klanten lokt. Vooral zonder de gezichtsscanner kan het scherm met talrijke receptideeën een werkelijke toegevoegde waarde betekenen in de winkelervaring.
Aan aanbieders om eetcultuur te verruimen.
Hopelijk botst Kraft in zijn idee echter niet met de grootdistributeurs, die zelf steeds meer soortgelijke initiatieven lanceren. Met name de Albert Heijn-applicatie Appie doet precies hetzelfde voor zijn klanten.
We geven u nog graag een interessant weetje mee om af te ronden: De Amerikaanse shopper zou volgens Kraft gemiddeld een tiental recepten beheersen. Er is voor retailers en/of merkfabrikanten met andere woorden nog heel wat potentieel om de eetgewoonten van de consument te helpen verruimen.
Bron: POPAI