Prijsbewuste consumenten laten duurdere Kraft Heinz producten links liggen in de winkels en gaan ook minder uit eten, waardoor de verkopen in het foodservicekanaal slabakken.
Gerichte promoties
Kraft Heinz zag de volumes in het eerste kwartaal dalen met 3,2, terwijl de prijzen met 2,7 procentpunten stegen. De omzet van 6,4 miljard dollar (5,95 miljard euro) bleef licht onder de verwachtingen, waarmee de ketchupfabrikant al voor het vierde opeenvolgende kwartaal teleurstelde. Moeizaam gaat het vooral in het Amerikaanse foodservicekanaal omdat consumenten minder uit eten gaan. Toch wint het bedrijf marktaandeel in de out-of-home markt.
Met gerichte promoties hoopt de multinational om prijsbewuste consumenten te overtuigen. De volumes zouden in de tweede jaarhelft weer moeten aantrekken. Maar eerst volgt nog een moeilijk tweede kwartaal waarin de omzet de negatieve impact zal ondervinden van een tijdelijke onderhoudsstop in een fabriek die producten voor de Amerikaanse buitenhuismarkt produceert, waarschuwt Kraft Heinz.