Voedingsmultinational Kraft Heinz kon vorig jaar de prijzen met meer dan 15% verhogen, maar ziet de volumes wel terugvallen. Voor dit jaar plant de fabrikant geen verdere prijsverhogingen.
Plafond in zicht?
Kraft Heinz publiceerde beter dan verwachte resultaten over het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar: de omzet steeg met 10% naar 7,38 miljard dollar (6,9 miljard euro), de nettowinst bedroeg 890 miljoen dollar (800 miljoen euro), tegen een verlies van 257 miljoen dollar een jaar eerder in het vierde kwartaal.
De sterke cijfers zijn te danken aan forse prijsverhogingen met gemiddeld wel 15,2%, die een volumedaling met 4,8% ruimschoots wisten te compenseren. Toch lijkt het prijsplafond stilaan in zicht: de fabrikant wijst erop dat meer consumenten op zoek gaan naar goedkopere alternatieven. “Als we naar de rest van het jaar kijken, hebben we momenteel geen plannen om nieuwe prijzen aan te kondigen in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en het grootste deel van Azië”, zegt CEO Miguel Patricio.
Kraft Heinz verwacht dan ook een iets lagere winst in 2023, omdat de kosten voor grondstoffen en bevoorrading hoog blijven. Eerder kwamen ook FMCG-multinationals als PepsiCo, Coca-Cola, Unilever en Carlsberg met voorzichtige prognoses voor het lopende boekjaar, omdat consumenten dreigen af te haken als gevolg van de hoge inflatie.