Kraft Heinz is trots op zijn vorig kwartaal. Zo trots dat het meteen de verwachtingen verhoogt voor het hele jaar. De hogere kosten kan het FMCG-bedrijf vlot afwentelen.
Ruimschoots gecompenseerd
“We hebben sterke resultaten geleverd in het eerste kwartaal van 2023”, steekt Miguel Patricio, CEO van Kraft Heinz, van wal. Zowel op de Noord-Amerikaanse thuismarkt als internationaal was er een netto-omzetgroei, vooral met dank aan de foodservice en de opkomende markten. Zelfs meerdere prijsverhogingen kregen de vraag niet klein.
De netto-omzet steeg met 7,3% tot 6,49 miljard dollar (5,88 miljard euro), terwijl de aangepaste brutowinst met 10,3% klom tot 1,5 miljard dollar (1,36 miljard euro). Vooral hogere prijzen en efficiëntiewinsten compenseerden ruimschoots de hogere kosten en de negatieve wisselkoerseffecten.
Nog geen overwinning
Voor het hele jaar verhoogt Patricio de winstvooruitzichten. Het bedrijf rekent nu op een winstgroei van 4 tot 6%. Voor de autonome netto-omzet blijft de ketchupproducent rekenen op 4 tot 6% groei ten opzichte van 2022.
Al waarschuwt de topman voor overmoed: “De voortdurende focus van ons team op de uitvoering van de strategie werpt vruchten af, maar het is nog geen tijd om de overwinning te verklaren. We blijven ons inzetten voor onze bedrijfstransformatie.”