Ook Kraft Heinz overtreft de verwachtingen in het derde kwartaal. De prijzen stegen met liefst 15,4%, maar dat hield de verkoop niet (veel) tegen. Het volume daalde ‘slechts’ met 3,8%.
Weer 15% duurder
Ook ketchupgrootheid Kraft Heinz kan zich goed uit de slag trekken met prijsstijgingen: in het voorbije derde kwartaal steeg de omzet naar 6,51 miljard dollar. Dat is beter dan de 6,27 miljard dollar die analisten hadden verwacht. De winst halveerde wel bijna, van 733 miljoen dollar een jaar geleden naar 432 miljoen dollar.
De gemiddelde verkoopprijzen zijn in het derde kwartaal gemiddeld met liefst 15,4% gestegen, maar de verkoopvolumes daalden wel met 3,8%. Toch hebben analisten het over een sterke verkoop. Consumenten koken meer thuis om kosten te besparen, wat in het voordeel speelt van de FMCG-reuzen. Wel waarschuwen analisten dat het plafond voor prijsverhogingen weleens dichtbij kan zijn.
Kraft Heinz slaagde er verder in problemen in de toeleveringsketen te verhelpen en de capaciteit te verhogen. Daardoor waren meer producten beschikbaar in de supermarktrekken, waardoor ook het marktaandeel steeg. In Australië en Nieuw-Zeeland zou de groep weliswaar op zoek zijn naar een overnemer.