Hogere prijzen, grotere kortingen
In vergelijking met een jaar eerder daalde de nettowinst bij Kraft Foods met bijna 11% tot 446 miljoen dollar, omgerekend 350 miljoen euro. De omzet bleef dan weer gelijk op 4,4 miljard dollar of bijna 3,5 miljard euro, iets lager dan de analisten hadden voorspeld.
Kraft is er naar eigen zeggen in geslaagd de prijs van meer dan de helft van zijn producten te verhogen om de hogere grondstofkosten op te vangen. Al heeft dat wel gewogen op de verkoop van sommige producten. Tegelijk moest de groep flinke kortingen toekennen om de verkoop van maaltijden en desserts te stimuleren, waardoor de omzet van dat segment met 6,7% daalde. Alles samen bedroeg Krafts brutomarge het voorbije kwartaal 29,3%, tegenover 33,8% een jaar eerder.
“Tot dusver is onze strategie van prijsbeleid op basis van grondstoffen succesvol geweest, maar op andere terreinen is onze uitvoering wisselvallig”, zei topman Tony Vernon.