Danone veert op na een sterk eerste kwartaal en overnamegeruchten. De Franse zuivelreus Lactalis zou interesse hebben om de FMCG-fabrikant gedeeltelijk of zelfs helemaal in te lijven.
Binnenkort Danette van La Laitière?
Krijgt Danone een nieuwe eigenaar? Lactalis, bekend van de merken Président en La Laitière, zou in gesprek zijn met Danone voor een gedeeltelijke of zelfs volledige overname. Dat bericht de Franse site La Lettre A. Of het echt zo ver kan komen, is twijfelachtig, aangezien de omzet van Lactalis kleiner is dan die van de Activia-producent.
Opvallend is wel dat Danone niet ontkent activa te willen verkopen. Integendeel, nieuwe CEO Antoine de Saint-Affrique gaf eerder al te kennen dat met de drie kerndivisies van de groep – zuivel en plantaardige producten, zuigelingenvoeding en flessenwater – op zich niks mis is, maar dat het tijd was om ondermaats presterende submerken op te ruimen. Wellicht gaat Lactalis dus naar huis met één of meerdere losse merken of onderdelen van de Franse concurrent.
Klaar voor nog meer prijsstijgingen
De kersverse topman noemde het bedrijf toen ook te traag en inconsistent, en daar moest snel verandering in komen. Zijn herstelplan ‘Renew Danone’ lijkt nu inderdaad al de eerste vruchten af te werpen. In het eerste kwartaal van 2022 klokte de vergelijkbare omzet af op 6,2 miljard euro, 7,1% meer dan een jaar eerder en beter dan analisten verwachtten. De groei komt vooral door de sterke prijsstijgingen: de prijzen droegen bijna 5% bij tot de stijging van de verkoop, terwijl volumes goed waren voor 2,2%.
Voor het hele jaar rekent de FMCG-producent op een vergelijkbare omzetgroei tussen de 3% en 5%, gedreven door prijsstijgingen. Vorig jaar behaalde Danone een omzetstijging van 3,4%. De operationele marge zou door de hoge grondstofprijzen, inflatie en volatiliteit wel iets lager uitkomen: op 12% tegenover 13,7% in 2021. Danone is trouwens klaar voor verdere prijsverhogingen “indien nodig”.