Houdt Delhaize zijn belofte over de prijsverlagingen voor 500 huismerkproducten? Volgens een meting van Daltix niet, volgens Test-Aankoop dan weer wel. De retailer reageert op de controverse.
Compenseren met prijsverhogingen?
Vorige week kondigde Delhaize prijsverlagingen aan voor 500 basisproducten onder het huismerk, als antwoord op de inflatie. De producten worden in de winkel goed herkenbaar aangeduid met ‘Kleine Leeuwtjes’: een opgemerkte campagne die heel wat media-aandacht kreeg en ook de nodige reacties uitlokt.
In een post op LinkedIn neemt databedrijf Daltix die recente prijsverlagingen bij Delhaize onder vuur. Het bedrijf vergeleek de prijzen voor 50 van de 500 basisproducten die de retailer adverteert. 24 van die producten werden inderdaad in prijs verlaagd, maar “geen ervan kreeg de beloofde 30% prijsdaling“, zegt Daltix. 21 producten wijzigden helemaal niet in prijs, drie stegen volgens Daltix zelfs in prijs.
De prijs van twee muesliproducten uit de steekproef bleef gelijk op 16 juni, terwijl zes muesliproducten van het huismerk in prijs stegen. Delhaize verhoogde op 16 juni ook de prijs van de biologische variant van zijn tomatenketchup. De conclusie van Daltix: “Het ziet ernaar uit dat Delhaize wel eens prijzen aan het verhogen is op producten buiten het kleine leeuw assortiment om hun verlies te compenseren.”
“Een aardverschuiving”
De prijsvergelijking van Daltix lijkt in tegenspraak met een prijsmeting die Test-Aankoop vanochtend publiceerde. De consumentenorganisatie ziet dat voor een selectie van een twintigtal producten de prijskloof tussen Delhaize en Colruyt van 26 à 30% naar amper 2% is verkleind voor gebruikers van de SuperPluskaart.
Delhaize benadert voor deze selectie producten vaak de prijzen van Colruyt en is doorgaans beduidend goedkoper dan Carrefour. “Een aardverschuiving”, zegt de consumentenorganisatie, die er wel op wijst dat shoppers voor andere producten nog steeds een stuk duurder af dreigen te zijn. Opmerkelijk is wel het feit dat ook Test-Aankoop voor zijn prijsvergelijkingen gebruik maakt van de data van Daltix – weliswaar met een andere invalshoek.
“Zweem van partijdigheid”
“We hebben wel degelijk enkele producten met 30% in prijs verlaagd,” reageert woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize tegenover RetailDetail. “Die zaten blijkbaar niet in de beperkte steekproef van Daltix. Het klopt ook dat we enkele producten niet meer hoefden te verlagen omdat ze al zeer competitief waren. We hadden voor die producten eerder al de prijzen verlaagd.”
Hij bevestigt dat Delhaize enkele prijzen heeft moeten verhogen, wegens tariefverhogingen door de leverancier. “Ontbijtgranen en ketchup zijn duurder geworden, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Je ziet dezelfde verhogingen bij andere retailers. We willen met onze campagne helemaal geen prijsoorlog ontketenen, maar wel onze concurrentiepositie verbeteren”, vervolgt hij. “En dat zonder toegevingen op kwaliteit of gezondheid. Je kan, met alle respect, onze lasagne niet vergelijken met die van een Aldi bijvoorbeeld.”
Dekelver stelt zich wel openlijk vragen over de deontologie van de communicatie door Daltix. “Iedereen weet dat Colruyt Group aandeelhouder is van Daltix. Er hangt op zijn minst een zweem van partijdigheid over deze prijsvergelijking. Ik vind het niet echt kunnen. Het is alsof Peter Goossens de Michelingids zou sponsoren.”