De Belgische voedingssector verstrengt de regels rond voedingsmarketing naar kinderen: vanaf 1 juni gelden er nieuwe beperkingen. Zelfs ijsjes zijn nu uit den boze.
Geen ijsjes, geen chips
Vanaf 1 juni zal de voedingssector haar zelfregulerende Belgian Pledge integreren in de ‘Nieuwe Reclamecode voor voedingsmiddelen’. Daardoor zullen de regels van toepassing zijn op alle voedingsbedrijven en handelaars die reclame maken voor hun voeding en dranken op de Belgische markt.
Ook worden de regels strenger. Zo wordt de leeftijdsgrens die bepaalt of bedrijven reclame mogen maken naar kinderen opgetrokken van 12 jaar naar 13 jaar oud. De regels hebben voortaan bovendien betrekking op alle programma’s waar het doelpubliek voor minstens 30% uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat (op dit moment is het nog 35%).
Voor allerlei vleesproducten, (zoete en hartige) koekjes, cakes en graanrepen zullen er strengere criteria gelden om alsnog aan marketing te mogen doen. Net zoals al het geval was voor frisdranken en producten op basis van suiker, waaronder chocolade, zullen bedrijven ook voor ijsjes en chips zelfs helemaal geen reclame meer mogen maken naar kinderen.
De sector wil hiermee naar eigen zeggen aantonen dat het de regelgeving relevant wil houden en wil tegelijk “een constructieve dialoog aanhouden met de bevoegde overheden en adviserende organen”.