Kellogg’s gaat volgend jaar een code toevoegen aan de verpakking van zijn ontbijtgranen, die blinden en slechtzienden via spraaktechnologie informeert over de samenstelling van de producten.
Kleine lettertjes
De nieuwe code is bedacht door het Spaanse NaviLens, en de technologie wordt bijvoorbeeld al gebruikt op het openbaar vervoer in Spanje. Kellogg’s is de eerste voedingsfabrikant die er gebruik van zal maken. “Er moet heel wat informatie op een verpakking worden opgenomen. Vaak zelfs in meerdere talen. Dat maakt dat alles er in kleine lettertjes opstaat, wat de leesbaarheid niet bevordert. Voor mensen met een visuele handicap is het vaak zelfs onoverkomelijk”, zegt algemeen directeur Luc Houben van Kellogg’s Benelux in De Morgen.
De code lijkt op een klassieke QR-code, maar kan vanop grotere afstand met een smartphone worden ‘gescand’. Het bijzondere is dat de informatie vervolgens via spraaktechnologie wordt voorgelezen. Blinden en slechtzienden kunnen op die manier tijdens het winkelen informatie krijgen over de samenstelling van het product en de eventuele aanwezigheid van allergenen.
Special-K is het eerste product dat de code zal krijgen, nadien volgt de rest van het assortiment. Noëlla Jardin van de Brailleliga juicht het initiatief van Kellogg’s toe: “Visueel gehandicapten willen zo veel mogelijk autonoom kunnen winkelen. Bovendien wordt onze maatschappij steeds ouder. Velen zien hun zicht achteruitgaan, maar zijn te oud om bijvoorbeeld nog braille te leren. Met NaviLens worden ze geholpen.”