De Duitse hypermarktketen Kaufland, die net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Gruppe, bergt z’n plannen op om de Australische markt te betreden. De retailer wil zich concentreren op z’n Europese kernmarkten.
“Geen gemakkelijke beslissing”
De beslissing komt onverwacht: Kaufland was immers al vrij ver gevorderd met z’n veroveringsplan in Australië. De retailer stelde er zo’n 200 mensen te werk en was begonnen met de bouw van een 117.000 vierkante meter groot geautomatiseerd distributiecentrum. Ook stonden er al zo’n 22 winkels in de steigers. Wat er met die investeringen moet gebeuren, zal de komende weken duidelijk worden.
“Dit was geen gemakkelijke beslissing voor ons. We voelden ons altijd welkom in Australië”, zegt Frank Schumann, waarnemend CEO van Kaufland International, in een verklaring. “We willen onze medewerkers bedanken en we verontschuldigen ons voor het ongemak dat deze beslissing zal veroorzaken.” Hij verzekert dat de werknemers een royale afscheidspremie zullen krijgen.
Analisten waren van bij de start erg sceptisch over de ambities van de retailer in Australië. Die markt wordt gedomineerd door lokale spelers Coles en Woolworths, met sinds 2001 Aldi als grote uitdager. Het consumentenvertrouwen is er laag en sinds de grote bosbranden is de consumptie nog verder gedaald.
Kaufland ziet naar eigen zeggen groter groeipotentieel in Europa, waar het bedrijf een bepalende rol wil spelen in de verdere consolidatie van de sector. De retailer is actief in Duitsland, Polen, Tsjechië, Roemenië, Slovakije, Bulgarije, Kroatië en Moldavië.