Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com differentieert zich in de sector door zijn omgang met koeriers: CEO Jitse Groen wil in Europa niet meer met zelfstandige bezorgers werken en ze zo meer bescherming bieden. Het inzetten van koeriers als (schijn)zelfstandigen is al langer omstreden.
Koeriers voordelen geven
Just Eat Takeaway.com wil een einde maken aan de zogezegd zelfstandige maaltijdbezorgers in de Europese landen waar het actief is. Takeaway-oprichter Jitse Groen gelooft niet in de zelfstandige koeriers waar concurrenten zoals Uber Eats en Deliveroo mee werken. “Ik ga niet als groot internationaal concern allerlei schijnzelfstandigen inzetten. Dat vind ik gewoon niet passen bij waar wij vandaan komen”, liet de Nederlander zich eerder ontvallen in een interview met NRC. De ondernemer verwacht dat het systeem van zijn rivalen toch maar zal leiden tot boetes.
“We zijn een grote multinational met veel geld en we willen onze mensen verzekeren”, herhaalde Groen ook tegenover BBC. “We willen er zeker van zijn dat ze wel degelijk voordelen hebben, dat we belastingen betalen voor onze werknemers.” Aangezien Takeaway begin dit jaar fuseerde met het Britse Just Eat, valt echter niet uit te sluiten dat in sommige landen nog wel met zelfstandigen wordt gewerkt.
Groen bekijkt nu de mogelijkheden per land. Als het mogelijk is om de koeriers te verzekeren, kan een freelancemodel in sommige landen misschien toch, klinkt het. In realiteit zijn het bij Just Eat Takeaway.com evenwel meestal geen eigen koeriers, maar bezorgers van de restaurants zelf die de leveringen doen. Op die manier hoeft het platform de bezorgers niet zelf in dienst te nemen.
VS nog te bekijken
Dat geldt ook voor de Verenigde Staten, waar Just Eat Takeaway.com sectorgenoot GrubHub overneemt. Op dit moment leveren freelancebezorgers daar de maaltijden aan huis. Of dat zo blijft, valt af te wachten: “We zijn nog steeds bezig met de evaluatie van bijvoorbeeld Canada, en later zullen we natuurlijk naar de VS moeten kijken”, zegt Groen.
In de eerste jaarhelft haalde de maaltijdbezorgdienst een omzet van een miljard euro, met dank aan de coronacrisis. Met de geplande overname van GrubHub, waar Groen ruim zes miljard euro voor neertelt, wordt het bedrijf ’s werelds grootste voedselbezorger buiten China. In de eerste zes maanden van dit jaar leverde GrubHub alleen al gemiddeld 581.700 bestellingen per dag.