Bemoedigende resultaten voor Just Eat Takeaway: in Noord-Europa bereikt de winstmarge eindelijk het doel van 5%, terwijl de verkoop in markten als Nederland en Duitsland weer stijgt. De maaltijdbezorger gaat nu ook leveren voor cosmeticaretailer Lush.
Margedoel (deels) bereikt
In totaal daalde het ordervolume bij Just Eat Takeaway.com in het tweede kwartaal van 2023 met 4%, althans bij constante valuta. Mensen bestellen dus nog steeds minder, maar dat laat CEO Jitse Groen niet aan het hart komen. Hij is vooral blij dat de koerierdienst eindelijk winstgevender wordt.
In Noord-Europa bereikte de aangepaste EBITDA-marge 5,0% van de bruto-omzet (GTV) in de eerste jaarhelft, wat overeenkomt met de langetermijndoelstelling van het bedrijf. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland is de marge 1,8%, “op koers” dus volgens CEO Groen. De aangepaste EBITDA bedroeg zo 143 miljoen euro, wat 277 miljoen euro beter is dan een jaar geleden.
Intrede in non-food
Winst komt echter niet vanzelf, en zeker niet van maaltijden te leveren nu die markt krimpt. Just Eat Takeaway breidt daarom zijn dienstenaanbod gestaag uit. Ondertussen zijn al 40.000 supermarkten en kruidenierswinkels aangesloten op het platform, 36% meer dan vorig jaar. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland levert Just Eat Takeaway voor veel supermarkten.
De leverdienst doet ook zijn intrede in non-food: Duitse dochter Lieferando gaat leveren voor cosmeticaretailer Lush. De advertentie-inkomsten liepen bovendien op tot 99 miljoen euro, exclusief Amerikaanse afdeling Grubhub, een stijging van 33% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Voor de rest van het jaar rekent het bedrijf nu op een GTV-groei tussen -4 en +2%, gezien het lagere orderniveau, maar een EBITDA van ongeveer 275 miljoen euro. Financieel directeur Brent Wissink stopt bovendien in mei 2024, dus de zoektocht naar een vervanger begint.