Just Eat Takeaway klimt stilaan uit de rode cijfers. Hoewel consumenten in 2022 minder bestelden, leverde de maaltijdbezorger vorig jaar een bescheiden operationele winst af. Toch rest er nog een miljardenverlies onder de streep.
Jaar van herstel
2022 was het jaar waarin Just Eat Takeaway weer winstgevend moest worden, na een verlies van 350 miljoen euro in 2021. Schuldeisers en beleggers voerden de druk stevig op, maar het is CEO Jitse Groen gelukt: het aangepaste EBITDA klokte af op 19 miljoen euro. Dit jaar hoort de winst verder te verbeteren.
Nochtans stagneerde de bruto-omzet (de waarde van alle orders) op 28,2 miljard euro. Consumenten bestelden minder dan in 2021, toen de coronapandemie nog woedde, maar die bestellingen kostten wel meer. Negentig miljoen klanten deden vorig jaar 984 miljoen bestellingen, wat nog steeds meer is dan voor de pandemie. Het leveren werd ook bijna een kwart rendabeler vorig jaar.
Grubhub verliest miljarden
Onder de streep blijft nog wel een nettoverlies van liefst 5,7 miljard euro over, vooral omdat 4,6 miljard euro werd afgeboekt op de mislukte overname van Grubhub in de Verenigde Staten en de fusie met Just Eat. Zonder die eenmalige kosten daalde het verlies tot 792 miljoen euro, vergeleken met 990 miljoen euro in 2021.
In 2023 denkt Just Eat Takeaway een EBITDA van ongeveer 225 miljoen euro te kunnen halen, al zal de groei dit jaar wellicht pas aan het einde van het jaar komen. De maaltijdbezorger vreest dat consumenten in de eerste jaarhelft nog minder eten zullen bestellen. Voor Grubhub zoekt het bedrijf dit jaar verder naar een overnemer.